Привітне обличчя, сяючі очі, а коли говорить про свою роботу в театрі, про своїх колег-акторів, інтонації стають життєствердними. Якби я не знала, що цій жінці вже виповнилося 90 років, нізащо не дала б їй стільки. Вірю в істину: людині стільки років, на скільки вона почувається. І актриса Харківського українського драматичного театру ім. Т. Шевченка Римма Кіріна – тому підтвердження. Тільки коли згадує свого чоловіка, актора Володимира Шестопалова, очі стають сумними, але в розповіді про нього переходить у стверджувальну тональність. Хоча він помер (причиною став інфаркт), вона вірить у його присутність: «Він тут є, справді, я з ним розмовляю...»
У кімнаті – на півстіни чоловіків фотопортрет: відкрите обличчя, спокійні очі, навіть якщо ніколи не бачив його в житті, легко вгадуєш характер – упевнений, чесний трудівник, на таких надійних людях тримається земля. Не маю звички розпитувати співбесіників про особисте життя, але Римма Кіріна розповідає сама. Про те, як одружилися (він був молодший за Римму Василівну, але кохання не зважає на різницю у віці): прийшов до її чоловіка, Михайла Кіріна, і сказав: «Я кохаю Вашу дружину». Після їхнього одруження театр виділив їм ось цю квартиру. Вони були особливо щасливі, коли випадало грати у спільних виставах, зокрема у «Ретро» за п’єсою О. Галича, де Кіріна грала Розу Олександрівну, а Володимир Шестопалов – Чмутіна. А 2001 року в театрі спеціально для неї та її чоловіка поставили «Старосвітську любов» за гоголівськими «Старосвітськими поміщиками». Колеги після прем’єри говорили їй: «Ви винесли на сцену свою любов...»
Її донька – Наталя Орлова – мешкає в Ленінграді, працює актрисою в театрі ім. В. Комісаржевської, там почалася її творча кар’єра, там її чоловік, там народилася в неї Поліна, що також стала актрисою, тобто вже є ціла династія. Донька давно кличе Римму Василівну до себе, але та відмовляється, бо прив’язана до свого дому, її не відпускає пам’ять про чоловіка, про їхнє спільне життя – в цьому помешканні про нього нагадує кожна хатня дрібничка. А театр! Вона працювала там усе своє життя, там її друзі, які не забувають її, допомагають у побутових справах, підтримують. Та що там казати! До її ювілею С. Пасічник поставив театралізоване поздоровлення, і вийшов такий бенефіс, що донька, яка була на ньому присутня, сказала: «Тепер я розумію, мамо, чому ти не хочеш залишати Харкова. Тебе дуже люблять у твоєму театрі!»
Уперше я побачила Римму Кіріну на початку 1980-х у фільмі Леоніда Осики «...якого любили всі». Фільм той складався зі спогадів про Леоніда Бикова, говорили і звичайні глядачі про те, чим приворожив їх цей видатний актор, режисер, унікальна особистість. Але найціннішими були спогади людей, які його добре знали. До таких належить і Римма Кіріна, яка в 1951–1959 роках працювала разом із Леонідим Биковим у їхньому рідному Харківському театрі ім. Т.Шевченка. Биков, ставши після фільму «Максим Перепелиця» знаменитим, залишався таким же щирим товаришем, дружив з акторами театру, дорожив ними, а вони відповідали взаємністю. І сьогодні Римма Василівна захоплено згадує його витівки під час вистав, адже йому було нецікаво залишатися у вивіреній рамці вистави, тому щоразу він щось змінював, імпровізував, особливо у п’єсах сучасних драматургів про сучасність, де грав своїх ровесників і де матеріал цілком дозволяв це робити. Йому було просто нудно йти звичним шляхом, і «він таке видавав!» Наприклад, у п’єсі А. Школьника «Людина шукає щастя» (вистава була аншлагова) грав хлопця з інтернату Володю Кулішова, а Римма Кіріна – молоденьку виховательку. Вони сиділи удвох на лавочці на авансцені. Й замість слів свого персонажа він говорив текст з вистави, яка саме в той час ішла в Харківському ТЮГу. Взагалі, не тільки глядачі йшли «на Бикова», а й працівники театру, смакуючи наперед витівки свого колеги. А до імпровізації іноді змушували й непередбачені обставини. Наприклад, у виставі «Підступність і кохання» в одній зі сцен в апартаментах леді Мілфорд (Валентина Чистякова), Биков, який грав слугу, урочисто оголосив вихід Фердінанда фон Вальтера (Семен Кошачевський). Оголошує раз, удруге, втретє... А Кошачевський так захопився партією в шахи у гримерці, що про все забув. Тоді Льоня в черговий раз вибігає на сцену і випалює: «Вони просили підождати...» Від цього експромту актори ледь не пирснули. Відтоді в театрі при нагоді «вони просили підождати» вимовляли як приказку.
Не менш цікаві моменти спільної роботи з Биковим згадує Римма Кіріна і в телепередачі «Маестро» (автор Л. Кузьменко, режисер В. Романюк, Донецька ТРК, 1999), і спогади її запам’ятовуються живими інтонаціями і гумором.
І ось листопад 2011 року – я сиджу в її кімнаті, з великою цікавістю слухаю розповіді про Льоню, а він – немовби поруч. Справді, газетні публікації, на книжкових полицях – книги з його портретами на обкладинках, серед них – «Сто выдающихся людей Харькова»...
Римма Кіріна працює в театрі з 1943 року. Була війна, актори групами їздили на фронт з виступами. Прибули у Воронеж, тоді прифронтове місто, і юна Римма вступила в допоміжну групу. Повернулися до визволеного Харкова. Почалася її творча кар’єра з ролі Прісіньки у виставі «Шельменко-денщик». Багато грала у 1950-х, найбільш пам’ятні ті, що спільно з Биковим: крім згаданої «Людина шукає щастя», «Дорога через Сокольники» В.Роздольського та інші вистави.
З легкої руки режисера В. Оглобліна Римма Кіріна у віці 37 років почала грати хлопчиків: у виставі «Перед грозою», у казці «Одолень-трава» і нарешті роль Стасика у виставі за п’єсою А. Школьника «Стасик-слідопит». Згадуючи її, Римма Василівна сміється: «Мій герой-хлопчина ловив шпигуна. Дія відбувалася в Карпатах, на кордоні. Я шпигуна зупиняв, відволікав усілякими небилицями, розважав, а він мені вірив і не вірив, врешті, бив револьвером по голові...» Пам’ятні для неї ролі фрау Пічін у «Тригрошовій опері» за Б. Брехтом, Пряжкіної в «Холостяку» за Тургенєвим, Марфи Хосефи у «Домі Бернарди Альби» за Ф. Гарсія Лоркою, Анфіси у «Трьох сестрах» за А. Чеховим. Їй доручали гострохарактерні ролі, зокрема Вівдю у виставі «Отак загинув Гуска» за М. Кулішем.
У молодості вона знімалася у телефільмах. І от несподівано для неї у 2001 році її запросила зіграти головну роль у своїй дипломній роботі – телефільмі «Явдоха» – Світлана Стежко. У ньому показано Слобожанщину – її природу, краєвиди, а персонажі були в українських строях. «Є зустрічі, які перевертають життя. Для мене таким стало знайомство з Риммою Василівною Кіріною, – говорила Оксана Стежко. – Робота була нелегкою, але у відповідь на всі наші пропозиції перерватись, відпочити, вона завжди усміхалась і відповідала: «Ні, я готова працювати!» Це людина дивовижної душевної краси, мужності і доброти. Низький їй уклін»(1).
Римма Василівна не пориває з театром – любов до професії не минає, зовсім недавно брала участь у вечорі, присвяченому 140-річчю Лесі Українки. Адже вона з того покоління, яке віддано служило і продовжує служити мистецтву. Тому хочеться вклонитися їй за це і віддати шану.
1 Питя И. «Явдоха»: искусство держаться корней // Время. – 2008. – 20 мая.
Корисні статті для Вас:   Мей Вест – кінодіва-бунтарка2017-11-11   Лист Міністру культури і відповідь Міністерства2018-01-01   Біографія як видовище2018-01-01     |