Повідати про численні колективи, чиєю домівкою став Харківський будинок актора, без з’ясування контексту й оточення, в якому ці театри існують, майже неможливо. Адже вони народжувалися на світ Божий саме як антитеза існуванню театрів бюджетних, і їхня кількість продовжує зростати. Сьогодні їх десь дванадцять — дев’ятнадцять, а, може, й більше, оскільки частина театрів то зникає, то знову з’являється. Творчих робіт, що їх показують на великій і малій сценах (на 210 і на 70 місць), кажуть, не менше вісімдесяти.
«В думках про тебе, мій володарю!»
Державних театрів із регаліями і без них лишилося в місті ще чимало. Правда, останнім часом, підкоряючись якійсь корпоративній інфекції, влада вирішила трохи на них «зекономити». Адже завжди ліпше обмежувати не свої приватні бажання, а урізати чиїсь культурні запити. І тому зацікавлені особи почали пильно вивчати можливість не те, щоб скасувати храми мистецтва (адже в цьому випадку ганьби не уникнути, та й у пам’яті залишишся чимось схожим на варвара), а тільки — як би підселити один храм до іншого. Ніби й непогана ідея — поселити двох у розкішних апартаментах одного. Обіцяють братам і сестрам на ниві мистецтва, слава Богу, не міцну сім’ю, а життя за контрактом. І хоча, Опера (до якої планують підселити) задоволення не відчуває, Музкомедія, схоже, не проти змінити сусідство з активно задіяним моргом і попрощатися зі згорілим багато років тому власним домом.
ТЮГу не поталанило: раз зігнувшись від заздрості до успішних «академічних» побратимів, він майже добрих два десятки років не може розігнутися і вийти зі стійкого депресивно-нерішучого подиву, і немов запитує: «За віщо?»
Театр ляльок грає свої «драматичні» вистави в колишньому БК працівників зв’язку. Там, де — теж у зв’язку з масштабною пожежею — колись грав свої вистави театр ім. О.С. Пушкіна. Приміщення ж лялькарів перебуває на реконструкції — обіцяють трансформовану сцену та ще купу всякого-різного технічного дива. Із художнім дивом у театру поки що не складається, хоча у трупи завжди були віддані глядачі, які навіть за вельми скромні успіхи платили артистам захопленою і щирою любов’ю.
Такою ж прихильністю віддячує публіка театрові російської драми ім. О.С. Пушкіна, розташованому нині в одній із найзатишніших театральних будівель міста. Здається, з призначенням художнього керівника (з власних талановитих народних артистів) навряд чи буде зруйновано створену попереднім керівником неприступну для експериментальних «розбійників» фортецю. У кожному разі, помірно якісна школа переживання і репертуар, як дві краплі води схожий з репертуаром театрів «російської» драми, та орієнтація на злегка культурні народні маси навряд чи швидко зазнають видимих змін.
Тому-то втіленим символом державних естетичних мрій у Харкові став нині театр української драми ім. Т.Г. Шевченка в дещо оновленій іпостасі. З призначенням заслуженого діяча мистецтв як нового головного афіша засяяла незвичними слоганами («під патронатом...»). Хоча всім відомо, ставлення патрона до театрів вельми критичне: ми не можемо часто пишатися тим, чого в нас давно немає. На жаль. Але і з адміністративними реляціями про небувале художнє піднесенням театру ім. Т.Г. Шевченка погоджуватися теж якось не випадає... З досягнень оновленого періоду поки що можна виділити лише одне — яскраво виражену зміну жанрової палітри. Чорнуху й авангардні ексцеси — з одного боку, та плаский і низький кураж за межами комедійного жанру — з другого, тотально і, схоже, надовго змінила санти-ментальна мелодрама. Розчинення справжньої драми в господарському милі, можливо, не найгірший із художніх гріхів, але коли в колишньому театрі Леся Курбаса розчиняють у поверхнево-активній речовині майже самих тільки класиків — це погано. «Дешеві», як на підприємницький погляд, сподівання і надії, справжній талант і чистота помислів великих стали індустріальною сировиною нових володарів народних інстинктів.
Весело, брате, жити? Чи збулося все, про що мріялося? Чи про те марилося тобі на волі... в катівнях... чи про те мислиш ти в раю? Мимоволі згадуєш, напевно, Антона Чехова, що відправляв не особливо обдарованих природою, але напрочуд заповзятливих своїх персонажів для вирішення питань прибутку, марнославства і кар’єри у це славне місто, його банки, його театри (Лопахін, Аркадіна). А прототип одного з чеховських збірних образів — у куценькому піджачку і неперевершених жовтих черевиках — був навіть корінним уродженцем цього міста, що століттями, схоже, не змінює своєї глибинної суті... Нагадаю: абсолютно не вміючи грати на фортепіано, він міг годинами захоплювати слухачів вишуканими розповідями про тонкощі звучання клавішних різних фірм («Нудна історія»). У житті — на відміну від нас — він був цілком щасливий, бо вже з самого початку зрозумів: можна не бути музикантом, не писати і не грати музичних творів, обмежившись розповідями про те, де і за яких обставин вони могли бути написані або зіграні. І головне — на роялях яких фірм. Будучи нахлібником у мистецтва (але безпідставно вважаючи себе «космополітом»), він вдало продавав чужі фортепіано.
Така, в загальних рисах, лірична — індустріально-олійна — картина театрального життя сучасного Харкова. Такі нинішні смаки чудового у всіх сенсах і великого, поза сумнівами, міста, славного минулими своїми традиціями і своїми неперевершеними — на жаль, теж минулими — художніми талантами. Для всебічності і повноти сприйняття його постіндустріального пейзажу варто згадати кілька помітних «народних» колективів. Це театр «Мадригал» заводу ФЕД, театр «Сходи», театр «На Жуках», Театр юридичної академії. Професійний і якісний, у всіх сенсах, Театр «РS», що ставить вистави українською мовою, стоїть осібно. До бурхливого життя міста він стосунок хоча і має, але його художні та інші особливості заслуговують окремої розмови.
«Феномен» і «профанація»
З легкої руки театрознавця з білокам’яної, арт-директора Московського центру Мейєрхольда Павла Руднєва, який чотири роки тому відвідав Будинок актора і присвятив колективам, які працюють у ньому, матеріал в Інтернеті, Павлові шанувальники тепер величають Будинок актора «харківським феноменом», а недруги — «харківською трагедією».
Ось їхні аргументи:
у Харківському будинку актора не всі акторсько-режисерські спроби заслуговують на увагу, не всі театри мають право називатися мистецькими. Але чомусь саме тут зібралися люди, саме тут гуртуються молоді режисери, саме тут актори дивляться відкритими очима і благають: навчіть! Якщо когось не задовольняє рівень того, що відбувається там, ви ліпше допоможіть, підкажіть, прийдіть, візьміть участь, а не розпікайте покоління, яке прагне поділитися з вами думками своїми через мистецтво;
для такого «феномена» багато мізків і творчої наснаги не треба. Потрібно зібрати купку напіввизнаних режисерів та напіввивчених студентів-акторів і створити на одній сцені дюжину напівпрофесійних театрів, яким потрібно заробляти гроші. Те, що відбувається у Харкові, — не феномен, це трагедія дюжини театрів, яка розгортається на одній малій сцені Будинку актора…
Мають рацію в цьому умовному діалозі, звісно, обидві сторони, що знайшли у своєму арсеналі полярні — то «високі», то «реальні», то «господарські», то «художні» — аргументи. Але лише почасти. Все-таки явище, якому майже немає аналогів у країні, заслуговує ніжнішого ставлення до себе. Отже, в чому — «феномен», і в чому — «трагедія»? Точніше, в чому схожість з одним, і в чому — з іншим?
Сергій Бичко, який поєднує нині посади директора Будинку актора і голови правління міжобласного відділу НСТДУ, чиїм дітищем (у кожному разі його господарської частини, але не тільки) є Будинок актора в його сьогоднішньому статусі, завжди був схильний вважати, що мистецтво — не соціальна благодійність, а спроба зрозуміти світ і донести це своє розуміння до навколишніх — з коштами на руках, зрозуміло.
Ось тому вся матеріальна діяльність — світло, тепло, комунальні послуги, праця персоналу, поточний ремонт — оплачуються нині внесками, котрі театри відраховують своєму художньому даху (над головою) за диференційованою схемою. Тому новостворений храм мистецтва став абсолютно незалежним від настроїв примхливих грошових мішків і взагалі, здається, від кого завгодно. І криза мистецтва масового споживання, що насувається, йому теж — начебто — не перешкода. Якщо не забуде про іншого роду кризу — кризу ідей і безідейного перевиробництва, але ми трохи забігаємо наперед.
Два виші — Університет мистецтв ім. І.П. Котляревського й Академія культури — щорічно вивергають зі своїх надр більше шести—восьми десятків акторів і режисерів. Державні театри з розгорнутими обіймами, як відомо, нікого із них не чекають. Адже чи не в кожній жмеринці існують сьогодні власні акторські курси, що пропонують (заплати й отримай) диплом про вищу театральну освіту. Та не всі випускники, не знайшовши для свого таланту гідного застосування, прагнуть вдосконалюватися у контактній імпровізації… Поки душа до високого тягнеться і на нього здатна — хочется чогось такого… художньо позитивного.
«Спробувати себе» у своєму, власним розумом і руками створеному театрі — хіба не вихід? Не думати ні про дах над головою, ні про розв’язання організаційних головоломок. Єдине, що вимагається від творця, — оригінальна ідея та її талановите втілення.
От і почали випробовувати свої творчі сили і недавні випускники, і навіть маститі актори бюджетних театрів, яким набридли рутина й субординація. І деколи щось у результаті навіть отримували. Не дипломи, звісно, хоча і їх теж — від усеможливих театральних фестивалів і тусовок, якими невдовзі сусідні райцентри обмінюватися будуть — у колі своїх близьких, так би мовити, і дальніх — міжміських — зв’язків. А справжню, щиру радість спілкування — з однодумцями і глядачем.
Звісно ж, що навіч угледівши таку кількість активних творчих особистостей під одним «дахом», їхнє бажання і вміння хоч так-сяк, але керувати своїми справами самостійно, а разом з ними керівництво Будинку актора (котре дбає не тільки про наживу), кожен елегантний, ніби вампір, культурний рейдер, вірогідно, тут же раціонально розмірковував: надто турботливо, краще щось простіше, ситніше і тихіше — містечко ж велике.. Таким нехитрим, взагалі-то, чином галасливі гуси врятували театральний Рим від вампірів-зловмисників.
Врятували самі, завважмо, без зовнішньої допомоги. Це у великих містах багато театрів (професійних і аматорських) фінансується з міського бюджету. Тамтешні правителі вважають такий стан справ — справою честі, боговгодною, якщо хочете, справою, за яку їм простяться численні гріхи вільні і невільні. У двомільйонного Харкова інший характер. І гріхів, видно, менше. І страху Божого, певно, теж… Тут порятунок потопельників — справа рук самих потопельників… (У дужках зазначимо, що існує, певно, не повністю вловимий, але тісний звязок між плавною течією великої річки і любов’ю влади до мистецтва, — про це свого часу розмірковував Антон Чехов, радивши своєму другу-видавцеві Олександру Суворину, який хотів придбати дачу в Харкові чи на його околицях, обов’язково врахувати наявність річки чи хоча б великого озера. «Якщо ні — не купуйте!» — стверджував проникливий письменник.)
Створений ентузіастами симбіоз «відкритого майданчика» (тобто театру без трупи і репертуару) і антрепризи (за способом існування окремого колективу і майданчика в цілому) став неочікуваною для нового часу структурою, що мала всі шанси на виживання. Вона і вижила. В умовах парадигми життя за рахунок іншого вона і сьогодні є ідеальною, і навіть удосконалюється; знову ж таки — задля «виживання». Втім, її і створювали для того, щоб «не вмерти». Та чи годиться вона для творчості і здійснення відкриттів?
На перший погляд, здається, що — ні. Адже найкраще, справді талановите у ній — приречене, бо перспектив розвитку у нього немає, на жаль. Залежність від гаманця дещо цивілізованої публіки, яка шукає розвагу, і більше ні від чого, — чи це не найпідліша серед усіх залежностей?
Публіки, звісно ж, ніяк не винної у тому, що під голлівудським і вітчизняним мас-культурним пресингом вона втратила уявлення про градацію, тонкі матерії, справжній драматизм, із яких зазвичай створювалась хороша п’єса в хорошому театрі. Чи може виникнути у такої публіки бажання подивитись щось про життя і душу після споглядання, наприклад, героя, який намотує на виделку кишки свого ворога (а, може зовсім і не ворога —перехожого), і який розмірковує, наприклад, при цьому, про загадкову «руську» душу? Якщо і виникне, то тільки хіба у вигляді мрії про не менш тонку душевну організацію іншого персонажа, що намотує на іншу виделку кишки попереднього персонажа і невизначено розпатякує на ту ж, геть замусолену, нікому вже не цікаву, мабуть, сьогодні тему… — і коло замкнеться. Зникнення своєї духовної сутності ця публіка давно вже не боїться — вона не боїться навіть «кінця світу», тому що всередині неї кінець «світу» вже настав.
Хто живе в теремку
Ця лукава залежність від «феномена» глядацького сприйняття призводить недержавні театри іноді до «трагедії», іноді до «профанації». До безглуздості Театру як такого, його безперспективності, і ця залежність якнайліпше зчитується в траєкторії руху найбільш розкрученого, найбільш рентабельного, хоча й небезталанного все ще Театру 19 під керівництвом його незмінного лідера, натхненника і організатора «реаліста» Ігоря Ладенка.
Ходити в Театр 19 на прем’єру — престижно. Сегмент глядацької аудиторії — студентська молодь, місцева преса, творча інтелігенція. Але не тільки. Вистачає нуворишів і політиків. У будні — черга із публіки простішої.
Недавня прем’єра за п’єсою Мрожека «Кароль» — про «приховані гріхи і ландшафти культури» — видається публіці на диво сміливою. Прикол за приколом! Бляха за бляхою! Гримить метал дзвінкіше! Спраглі видовищ знаходять їх у надлишку! Прем’єра супроводжується народною екзальтацією і захватом! До режисера тягнуть руки, як до Богородиці! Постановник нагадує античного Бога, що дивиться на землян крізь окуляри суворо і поблажливо… Через декілька хвилин пелена розсіюється — глядачі виходять із зали, озираються. Дивляться один одному в очі — сором’язливо, ніби цікавляться: Король (чи то пак «Кароль») зовсім голий чи тільки трохи?..
Якщо відразу позбавитися синтетичної перхоті, якою наповнена вистава, то — певно так. Зовсім не осягнутий автор. А на виході — суцільні концептуальні нісенітниці, ілюзія дива і фрагментарна талановитість. Під час прем’єри настійно крутилась у голові репліка з давнього гангстерського фільму: «Наше віскі краще, ніж справжнє, тому що у нас технологія краща!» Технологія, справді, нічогенька; хоча й не нова, але таки ефективна.
А починалося ж усе так добре… Тонкі, грамотні, душевні вистави, ходити на які — правда! — хотілось по кілька разів… Публіка з осмисленим поглядом… Відчуття причетності…
Починаючи з «Нашого Гамлета», що стався після довгої творчої перерви, щось хруснуло: знову — як тоді — «вивихнувся», мабуть, «суглоб століття»... На відміну від «Кароля», що сипав електричними іскрами, на прем’єрі «Нашого Гамлета» все сталось навпаки: нелогічна, як для епохи Відродження політкоректність (демонстративна), втоптування головного героя в «болото» за неповагу до матері Гертруди, взагалі — до старших і панівних у суспільстві (клавдієво-полонієвих) цінностей (не «мочи» шумно — труї, коли вмієш, по-тихому). І ще багато дивно-притягнутого-за-вуха-християнсько-непротивленського... і загальна якась утома і розгубленість. Немовби постановник губився в здогадах — чого б ще такого «гуманістично-сентиментального» в свою постановку вклеїти всупереч активним шекспірівським «безмежним можливостям життя»? На прем’єрі напрошувалися питання за питанням. Герой утомився? Бунтар 90-х опам’ятався? Він розгадав таємницю життя? Він зрозумів серце сучасного глядача?
«Кароль» і «Гамлет» на сцені цього театру з його чудовою трупою сильних індивідуальностей могли би стати відмінними виставами — просуванням до загальної Мети, але стали лише судорожними пошуками концептів. Християнські синтетичні цінності й інтелектуальна попса із замаскованим у пристойні хітони «авангардом», як не крути — взаємовиключні творчі ідеали… Досить тривожно нині спостерігати, коли на догоду публіці власного обличчя вже майже не видно, а майстерність ще в наявності.
Закінчення в наступному номері.
Корисні статті для Вас:   Огляд харківських вистав2004-02-11   Вересень польського театру в Києві2011-12-01   Італійська п'єса на українській сцені2004-02-11     |