Камерна сцена ім. Сергія Данченка
19 березня 2012 року в театрі ім. І. Франка виставою «Увертюра, до побачення» відкрилася нова камерна сцена ім. Сергія Данченка. Її будівництво тривало понад 20 років. У пам’ять про видатного режисера також відкрили меморіальну дошку. 2 квітня на новій сцені пройшла прем’єра вистави режисера Максима Голенка «Сон смішної людини» за однойменним оповіданням Федора Достоєвського. Основою сюжетної лінії вистави є історія самотнього героя, що вирішив покінчити життя самогубством, але перед роковим пострілом засинає та уві сні потрапляє на ідеальну планету, яка ще не застала гріхопадіння. В оповіданні та виставі порушуються основні проблеми, притаманні творчості Достоєвського: в чому сенс життя, в якому існують страждання та зло, і який шлях очищення недосконалого світу.
Завершено конкурс кіносценаріїв до 200-річчя Тараса Шевченка
5 березня в Українському домі відбулася відкрита презентація кінопроектів завершального етапу конкурсу, організованого фондом «Велика родина», присвячених 200-річчю з дня народження Тараса Шевченка. До складу журі увійшли: кінознавець, автор книги «Історія українського кінематографа» Любомир Госейко, кінооператор Юрій Гармаш, кінодраматург Наталія Ворожбит, директор Інституту літератури ім. Тараса Шевченка НАНУ Микола Жулинський, кінопродюсер, власник мережі «Кінопалац» Богдан Батрух, кінорежисер Володимир Тихий, директор МКФ «Молодість» Андрій Халпахчі, арт-директор Одеського міжнародного кінофестивалю Олександр Шпилюк та ін. На суд журі було винесено два сценарії: «Прощання з пустелею» Олександра Денисенка та «Історія одного доносу» Олександра Гавроша. Переможцем журі одностайно визначило О. Денисенка, йому присуджено винагороду у розмірі 120 тисяч грн. Сценарій відтворює останні роки перебування Тараса Шевченка в Новопетровському укріпленні, куди його відправили 14 жовтня 1850 року. Під час перебування там Шевченко шість років не писав поезій, зате залишив 179 малюнків, в тому числі пейзажів Каратау. Сюжет розгортається навколо рядового Шевченка та коменданта Іраклія Олександровича Ускова, що прибув на місце померлого коменданта А. П. Маєвського, який прихильно ставився до поета. За сценарій «Історія одного доносу» журі також присудило приз О. Гаврошу, — грошову винагороду у сумі 80 тисяч грн. Цей сценарій є вивіреною за історичними джерелами історією зради студентом Київського університету Олексієм Петровим членів Кирило-Мефодіївського товариства. За умовами участі в конкурсі, отримані грошові призи мають бути використані для організації знімального процесу, який завершиться створенням повнометражного художнього фільму про Тараса Шевченка.
Про козацьку Кубань: двадцять років по тому
У лютому в Будинку кіно показали фільм Валентина Сперкача «Кубанські козаки. А вже літ двісті…», знятого ще 1992 року. Режисер із «Укркінохроніки» першим узявся розповісти про цей досі мало досліджений сюжет української історії і здійснив дослідницьку експедицію по місцях компактного проживання українців Кубані, знявши їхній побут, умови існування й взявши не один десяток інтерв’ю, в яких нащадки перших українських переселенців розповідають і про історію, і про сучасність.
І, як з’ясувалося, фільм Сперкача і сьогодні є чи не найновішою і чи наймасштабнішою українською стрічкою, присвяченою цій проблематиці.
Починається він присвятою «запорожцям, що висадилися на Тамані 25 серпня 1792 року». Власне, це — точно зафіксована дата, коли група запорожців уперше прибула на кубанські землі. Прибула після ліквідації Запорозької Січі Катериною ІІ з тим, щоб тут оселитися й спробувати хоча б частково відродити те, що було примусово ліквідовано на «материку».
Що ж до історії української Кубані, то принаймні в ХХ столітті вона була не менш трагічною, ніж у самій Україні: ті-таки терор 1918–1919-го, розкуркулення, примусові депортації на Північ, голод, масові розстріли. Тих же, що вижили, чекала прискорена асиміляція, покликана аж ніяк не зрівняти всіх у правах, а радше затерти будь-які етнічні, соціальні, культурно-історичні та національні особливості.
Стрічка, починаючись із голосних і навіть дещо пафосних розповідей про відродження традиції запорозького козацтва вже в умовах після розвалу СРСР (а саме на початку 1990-х, нагадаємо, романтичне сподівання відродити Україну через «воскресіння козацтва» було особливо сильним), усе ж поступово розставляє чимало важливих і, на жаль, не надто оптимістичних акцентів. Нащадки запорожців, які на запитання режисера, ким вони є, розгублено усміхаючись, називають себе «русскімі, но особєннимі» (ще одна яскрава відповідь про типаж українського кубанця — «козак із балалайкою»). Розповідь про український театр, який колись був улюбленим місцем тутешніх розваг і щоразу збирав аншлаги, а тепер, по суті, припинив існування. І, зрештою, майже повна руйнація матеріальної пам’яті про козацьке (а заразом і українське) минуле, пам’яті, що давала би змогу зберегти для нащадків історію їхніх предків.
Режисер разом зі знімальною групою проїхав усю Кубань, знімаючи в дуже стислі терміни і затримуючись у кожній станиці щонайбільше на день-два. Миготять картинки, колоритні постаті в кадрі змінюють одна одну, множаться розповіді про історії родин або ж і загальну українсько-кубанську історію. Один із персонажів скрушно зауважує, що Україна не виявляє бажання визнати тамтешніх співвітчизників «своїми», а вони, нащадки козаків-переселенців, — такі ж українці, як і ті, що живуть по обидва береги Дніпра. І це — ще один непростий сюжет, який потребував би окремої уваги і дослідників, і режисерів.
Загалом робота Валентина Сперкача ставить більше запитань, аніж дає відповідей. Та іншого й важко сподіватися від годинного фільму, що вперше порушує відразу стільки непростих питань і проблем. Але, повторюся, і сьогодні стрічка (яка, на жаль, збереглася в доволі поганій якості) є чи не найсучаснішою і досі чи не єдиною в Україні з документальних робіт на цю тему.
Режисер розповів про умови зйомок фільму, про цікаві сюжети й людей, з якими довелося зіткнутися, про знімальну групу (оператор — Сергій Лисецький, співавтор сценарію — Богдан Дяденко, звукооператор — Віктор Лукаш, слово від автора начитував Богдан Ступка). Ювілейний вечір фільму, який зібрав повний зал глядачів, вів голова НСКУ Сергій Тримбач.
Роксоляна Свято
"Таємна свобода"
26 квітня в Києві в Будинку кіно відбулася прем'єра повнометражного документального фільму "Таємна свобода", знятого за сценарієм Людмили Лємєшевої режисером Сергієм Лисенком (студія "Контакт"). Фільм задумано як віртуальне дружнє застілля для Івана Миколайчука - від його рідного села Чорториї до Києва. Автори зробили відважну спробу в жанрі кіноколажу створити колективний портрет режисерів-шістдесятників, цих останніх поетів українського авторського кіно з його піввіковою блискучою та драматичною долею. Їхні власні унікальні особистості і є головною цінністю культурної епохи, що минає.
Корисні статті для Вас:   Мей Вест – кінодіва-бунтарка2017-11-11   Лист Міністру культури і відповідь Міністерства2018-01-01   Біографія як видовище2018-01-01     |