|
Барокова драма    
|
Відомо, що сучасний театр і українські барокові
драми – поняття майже не поєднувані. Постановка чотири роки тому
Львівським Молодіжним театром «Благодарного Еродія» за Г.Сковородою
– один із небагатьох винятків. Але якщо «Благодарний Еродій» – це
діалог-притча, перенесена на сцену, то «Воскресеніє мертвих» Г.Кониського
– справжнісінька драма, що передбачає театральну постановку. Втілив
її у театрі ім. І.Франка молодий режисер Андрій Приходько.
Драма «Воскресеніє мертвих», написана ієромонахом
і викладачем Києво-Могилянської академії Георгієм Кониським для
шкільного театру Києво-Могилянської академії у 1747 році, належить
до жанру мораліте — алегоричних п’єс, персонажі яких – «схематизоване»
уособлення добра і зла. Назва «мораліте» говорить сама за себе —
драми цього жанру мали бути втіленням християнської моралі, і первісна
(середньовічна) функція мораліте — це стримування карнавального
розгулу перед Великоднем.
Для сучасного читача і глядача барокова драматургія складна не лише
через призабуту церковнослов’янську, а й через відмінне від барокового
розуміння таких основних культурних універсалій, як «образ», «текст»,
«мораль» тощо. Але найбільш незбагненною сьогодні є та строга антитетика,
та чітка межа між праведним і грішним, яку витворює література бароко,
а п’єси-мораліте — у всій повноті. Тому неймовірно, що сучасний
режисер вдається саме до мораліте (навіть не до барокових історичних
драм чи принаймні містерій) — такого «чужого» сьогоднішньому світові
жанру.
Приходькове «Воскресеніє мертвих» — це текст у тексті, гра у грі:
актори грають студентів-ченців Києво-Могилянської академії 1700-их
років, які грають у своєму театрі п’єсу Кониського. Актори — це
Б.Бенюк та сам режисер А.Приходько, дириґент і п’ятеро виконавців
співів-кантів, що за традиціями барокового театру доповнюють-коментують
хід сюжету. Постановка драми з XVIII ст. стає «матеріалом», до якого
режисер застосовує свій «прийом» і формує новий текст. Завдяки цій
двошаровості зміщується акцент — барокова антитетика вже сприймається
не етично, а естетично: контрастні костюми, дворівневі декорації,
спів, дикція впливають на глядача радше красою, ніж дидактичним
змістом. Герої драми Кониського, означеної «трагікомедією», — це
праведник Гіпомен, з якого знущається грішник Діоктит; обоє помирають
і потрапляють відповідно у рай і пекло. Герої Приходька — це студенти-актори
з XVIII ст., старший з яких виправляє гру молодшого; це по-своєму
комічні алегорії «Терпініє» і «Отрада», що плачуть в хустинку і
пускають мильні бульбашки. І ніякої трагікомедії — ХХІ ж бо століття.
Дуже показово, що моральний порядок XVIII ст. у поєднанні з анархією
ХХІ, а також прекрасні декорації, вправна церковнослов’янська, чудесний
спів і вишукана акторська гра дають такий успішний результат. Не
кажучи вже про воскресеніє рідних культурних традицій. На жаль,
майже мертвих.
Корисні статті для Вас:   Сковорода сьогоднішній2003-04-05   Діагноз: Тартюф2003-04-05   Sacrum, літературний мотив чи відкрита структура2003-05-05     |