| 
         
        
           короткометражні фільми 32-ї «Молодості» Трамвай номер 9    
  | 
         
         
        
                 
                 
Якщо можливо взагалі здійснити поділ на «формальне» 
              та «змістове» в художньому творі, виявиться, що стосунки між ними 
              у короткому фільмі значно гнучкіші, менш ієрархічні, ніж у фільмі 
              повнометражному. Найпростіше можна сказати так: короткий метраж 
              дозволяє робити змістом те, що у повному метрі було б лиш елементом 
              форми. Експерименти припустимі всюди; але навряд чи хто додивиться 
              до кінця півтори чи дві години суто формального експерименту. У 
              повнометражне експериментаторство треба вкладати ще «щось» (яке 
              вважатиметься змістом — відповіддю на питання «про що це кіно?»); 
              короткометражна стрічка — завжди трохи «кіно про кіно», хоч часто 
              і не виголошує цього.  
            Короткі фільми, відверто присвячені зніманню фільмів, 
              були, як і торік, представлені на фестивалі «Молодість» бразильцями: 
              у конкурсній програмі — 20-хвилинна «Дада» Едуардо Вайсмана (на 
              жаль, менш іронічна, ніж торішня «Арабія» Тіаго Морена); поза конкурсом 
              — теж 20-хвилинна стрічка «Як вмирають у кіно» Лулеане Лойоли Корреа. 
              Проте значно більше серед фільмів короткого метражу було таких, 
              що просто демонстрували тотожність змісту формі, їх взаємопоглинання. 
              Кінометафора — «форма» за визначенням — або і просто несподіваний 
              поворот, сюжетний хід (що теж є «формою» щодо теми або проблеми), 
              самі стають «темами»; те, як показано, зливається з тим, що показано 
              (про що розказано). 
              Однієї розгорнутої метафори режисерові Ріті Пальмі з Портуґалії 
              вистачає на 27 хвилин «Швачки, що проковтнула голку» (як Салазар 
              — претендента від опозиції, що «вколов» його). Ще один портуґалець 
              (Андре Ґодіньо; конкурс студентських фільмів) у декілька хвилин 
              вкладає розв’язку без зав’язки. Фільм так і називався «6 хвилин»; 
              на прес-конференції його автор пояснив, що такий час (насправді 
              8’45») йому було відведено заздалегідь, і він зробив те, що можна 
              було зробити у цих рамках. Відштовхуючись від фільму Р.Брессона 
              «Засуджений до страти втік» (1956 р.), молодий режисер сконцентрувався 
              на «втечі», можливій за шість хвилин: його засуджений (без будь-якої 
              мотивації засудження) встигає зв’язати у два мотузки шматки простирадла, 
              прив’язати один до дверей і до стільця, другий — до вікна, накинувши 
              його петлю собі на шию, встати на стільчик і чекати. Двері відчиняють, 
              щоб вести його на страту, — стілець висмикується з-під ніг... Втеча 
              від чужої волі через власноручне здійснення того самого. Цього разу 
              — не як у «Швачці...» — жодних асоціацій з жодним політичним змістом. 
              Просто — по-своєму сказати те, що уже сказано (знов-таки, зі слів 
              автора). 
              Сюжетні повороти, які тематизуються у конкурсних короткометражках, 
              іноді не є навіть розв’язками. Повний метраж рухався би крізь них 
              або від них: деякі могли б бути передтитровими зав’язками великих 
              фільмів. Це — «Гвоздика містера Томпсона» Даян Петтерл (Велика Британія), 
              де йдеться про любов старих людей та її «третій кут» — могилу дружини, 
              куди відносить гвоздики Містер Томпсон, купуючи їх у закоханої в 
              нього жінки. Це — і «Короткі миті» з життя кількох людей, стягнуті 
              до точки, де сходяться годинникові стрілки о 12-й, коли задуто свічку 
              (Джеремі Рейзоп, Велика Британія — Шотландія). Більш «серединні» 
              як для ігрового фільму епізоди — п’ятихвилинне «Жертвоприношення» 
              Джона Річардса (Велика Британія — Уельс) або 12-хвилинна стрічка 
              грека Танассіса Наскаріса «До перемоги». Точніше «До Ніки»: грецькою 
              це «перемога», але у фільмі — ім’я дівчини, до якої поспішає хлопець, 
              викрадаючи в інопланетних прибульців тарілку, аби встигнути вчасно. 
              Зовсім завершену змістовну форму дає, наприклад, 10-хвилинна «Куля» 
              Едґара Сан Хуана з Мексики. Зав’язка: дізнавшися, що він смертельно 
              хворий, чоловік починає вбивати всіх, хто коїть що-небудь лихе. 
              Поворот: завдяки такій «терапії» він, здається, скоро одужає. Несподіваний 
              поворот: під час чергового вбивства його самого вбиває такий самий 
              хворий, що придумав собі таку саму «терапію». Результат показу: 
              друге місце у конкурсі глядацьких симпатій. 
              Диплом журі міжнародної федерації кіноклубів отримав ще один завершений, 
              хоча й інакше вмотивований, сюжетний вузлик: «Завтра день народження» 
              Лариси Бочарової з Росії (студентський конкурс). 13 хвилин з 14-ти 
              дівчинка не хоче жити, бо завтра їй виповниться 18 років (дійсно 
              песимістичний вік, нічого дивуватися); їй дарують насос до велосипеда 
              — і світ враз здається привабливим. Психологічна «глибина» молодіжного 
              песимізму виміряна доволі правдиво. 
              Надто змістовна, неосяжна для короткого метражу тема іноді просто 
              руйнує його форму. Британець Пол Віттінґтон у 11 хвилин свого «Героя» 
              намагався вкласти проблематику посттравматичного синдрому учасника 
              бойових дій на Фолклендських островах, побачену очима його молодшого 
              брата, і зробив це у дуже лобовий, декларативний (відповідно, нехудожній) 
              спосіб. Хоча фільм за задумом є ігровим, а не безпосередньо репортажним. 
              Виразнішою є 14-хвилинна «Глибина шкіри» Юсафа Алі Хана (теж Британія), 
              де показано поступове самоототожнення зацькованого скінхедами пакистанця 
              зі своїми переслідувачами, його погляд на себе з їхньої позиції. 
              Розчинення форми у змісті (а не змісту в формі) виправдане у випадку 
              «прямого кіно» — direct cinema, «неігрового художнього фільму» (один 
              з його засновників Альберт Майслес був присутній на фестивалі й 
              представляв свій позаконкурсний повнометражний фільм «Надай мені 
              притулок»). У конкурсі студентських фільмів Головне журі визнало 
              найкращим саме такий фільм — «Cantando la vida» режисерів Інес Томсен 
              та Вольфа Маркуса Гоппнера (Німечина). Стара жінка, яку один з авторів 
              зустрів на пляжі в Барселоні, на протязі 15 хвилин входить у воду, 
              співає, плещучися в ній, виходить, говорить, що з радістю повторить 
              це і завтра. Вона ж бо кожен день співає під час купання. Усе. Автори 
              вміло користуються здатністю кінокамери змусити людину грати роль 
              самої себе перед її оком — яким ми й бачимо цю людину. 
              Або її роль. Саме це все життя блискуче робить швейцарський режисер 
              Данієль Шмід — почесний гість фестивалю, нагороджений на ньому за 
              внесок у світове кіномистецтво. З його «Поцілунком Тоски» — повнометражним 
              документом про життя оперних музикантів у відставці — студентську 
              короткометражку об’єднує ще й тема старих людей, що вміють радіти 
              життю, загалом характерна для цьогорічної «Молодості». Їй присвячено 
              неігровий фільм «Старі люди» українців Валентина та Максима Васяновичів; 
              її ж, з поправкою на тему смерті, розробляють Монік Дюрвіль (Іспанія 
              — Франція) у «Людині, що ходить пішки» (обидва фільми — з короткометражного 
              конкурсу) та Петра Біондіна Волпе (Німеччина) у «Креветках» (студентський 
              фільм, який відзначено заохочувальним дипломом Головного журі). 
              Сюжет «Креветок», щоправда, не надто ориґінальний: молода медсестра 
              допомагає старій пацієнтці у виконанні бажання (поїсти у ресторані 
              креветок, яких їй їсти не можна), від чого та вмирає з власної волі. 
              Аналогів таких «останніх ескапад» налічується у кінематографі вже 
              чимало, від «Острова мастодонтів» Ж.-Ж. Бенекса до показаного навесні 
              цього року на фестивалі голландського кіно «Монте-Карло» Норберта 
              тер Голла. Проте, як пам’ятаємо, короткий метр (особливо студентський) 
              і не претендує на сюжетну чи тим паче тематичну новизну: достатньо 
              й опанування, так би мовити, змісто-форми. 
              Дипломом Головного журі у конкурсі короткометражних фільмів відзначено 
              «Колодязь» режисера Байрама Фазлі (Іран), змістовність форми якого 
              на диво довершена. За 15 хвилин перед нами розгортається — на екрані, 
              без будь-яких переказів у монологах — здійснення бажань трьох людей: 
              жінки, її коханого та її чоловіка. Бажання візуалізуються спочатку 
              в уявний спосіб, потім виповнюються в реальності, що, звісно ж, 
              може тільки налякати тих, хто за хвилину до того саме цього й хотів 
              (коли в колодязі насправді присипало землею чоловіка й дитину від 
              нього, жінка й її коханий кидаються рятувати цих небажаних для них 
              людей). Певна аналогія зі «Спробою злочину» Л.Бунюеля (1955 р.) 
              напрошується й тут; але динамічний монтаж, багатоплановість і разом 
              з нею лаконізм значно відрізняють її від повнометражного Бунюелівського 
              прототипу. 
              Тепер — про найкращий короткометражний фільм. Ним Головне журі визнало 
              анімаційну стрічку «Йшов трамвай №9» нашого співвітчизника Степана 
              Коваля. Цей фільм отримав разом з тим ще й приз глядацьких симпатій. 
              Для тих, хто його бачив, це й не дивно; прем’єра фільму вже була 
              в Будинку кіно, тож для нашого читача можна його не переповідати. 
              Та це було б і неможливо, бо змістовна сторона настільки органічно 
              злита тут із формою пластилінової анімації (аж до титрів), насичена 
              такою безліччю деталей, можливих тільки у цій формі постійного виліплювання 
              та перетікання контурів, що потребує неодноразового перегляду, а 
              не переказу. Маю зазначити лише, що перемога саме анімаційного фільму 
              в конкурсі (до речі, як і торік) почасти передбачувана: якщо для 
              ігрового чи документального кіно повний метраж — основна форма, 
              а короткий — експериментальна, то для анімації основним є якраз 
              короткий метр. За 10 хвилин (тривалість фільму С.Коваля) вона, за 
              давньою традицією, встигає все сказати, і перехід у довший метраж 
              для неї скоріше примха, аніж необхідність.  
              Експериментам змістово-формального характеру анімація може відводити, 
              відповідно, ще коротший метр; на цьогорічній «Молодості» таких стрічок 
              було декілька. Це і польська ілюстрація до української пісні «Миленька» 
              (режисер Йоанна Ясинська; студентський конкурс; 4 хвилини), і «Вдале 
              пірнання» Емілі Скіннер (Велика Британія; конкурс короткометражних 
              фільмів; 3 хвилини). У «Вдалому пірнанні» є навіть і сюжетний поворот, 
              коли улюблена іграшка зраджує, а монстр виявляється рятівником. 
              Нарешті, до вдалих експериментів з формою можна віднести «Тільця» 
              Маттіаса Деншеля з Німеччини (студентський конкурс). За три з половиною 
              хвилини аніматор, «оживляючи» зображення людини і бика у мистецтві 
              різних часів — від первісного до сучасного, проводить нас по колу 
              розвитку стилістики малюнка, яке, пройшовши всі класичні форми, 
              замикається аванґардною первісністю. Зроблено майстерно і з гумором. 
              Насамкінець згадаю ще одну анімаційну стрічку, присутню у конкурсі: 
              10-хвилинну «Одноразову вічність» Михайла Іллєнка. Її нашому глядачеві 
              теж не треба представляти; майстерність у наповнюванні змістом форм, 
              в тому числі ілюзій сприйняття, в ній очевидна, і призів «Одноразовій 
              вічності» не дісталося, мабуть, лише через велику конкуренцію. Вдалих 
              фільмів цього року значно більше, ніж минулого. 
              Нехай не менше буде їх і надалі. 
  
                 
        
  Корисні статті для Вас:  
  Досвід-межа і досвід за межею 2003-04-17      За кривду гір 2003-04-21      Sacrum, літературний мотив чи відкрита структура 2003-05-05                  |