|
короткометражні фільми 32-ї «Молодості» Трамвай номер 9    
|
Якщо можливо взагалі здійснити поділ на «формальне»
та «змістове» в художньому творі, виявиться, що стосунки між ними
у короткому фільмі значно гнучкіші, менш ієрархічні, ніж у фільмі
повнометражному. Найпростіше можна сказати так: короткий метраж
дозволяє робити змістом те, що у повному метрі було б лиш елементом
форми. Експерименти припустимі всюди; але навряд чи хто додивиться
до кінця півтори чи дві години суто формального експерименту. У
повнометражне експериментаторство треба вкладати ще «щось» (яке
вважатиметься змістом — відповіддю на питання «про що це кіно?»);
короткометражна стрічка — завжди трохи «кіно про кіно», хоч часто
і не виголошує цього.
Короткі фільми, відверто присвячені зніманню фільмів,
були, як і торік, представлені на фестивалі «Молодість» бразильцями:
у конкурсній програмі — 20-хвилинна «Дада» Едуардо Вайсмана (на
жаль, менш іронічна, ніж торішня «Арабія» Тіаго Морена); поза конкурсом
— теж 20-хвилинна стрічка «Як вмирають у кіно» Лулеане Лойоли Корреа.
Проте значно більше серед фільмів короткого метражу було таких,
що просто демонстрували тотожність змісту формі, їх взаємопоглинання.
Кінометафора — «форма» за визначенням — або і просто несподіваний
поворот, сюжетний хід (що теж є «формою» щодо теми або проблеми),
самі стають «темами»; те, як показано, зливається з тим, що показано
(про що розказано).
Однієї розгорнутої метафори режисерові Ріті Пальмі з Портуґалії
вистачає на 27 хвилин «Швачки, що проковтнула голку» (як Салазар
— претендента від опозиції, що «вколов» його). Ще один портуґалець
(Андре Ґодіньо; конкурс студентських фільмів) у декілька хвилин
вкладає розв’язку без зав’язки. Фільм так і називався «6 хвилин»;
на прес-конференції його автор пояснив, що такий час (насправді
8’45») йому було відведено заздалегідь, і він зробив те, що можна
було зробити у цих рамках. Відштовхуючись від фільму Р.Брессона
«Засуджений до страти втік» (1956 р.), молодий режисер сконцентрувався
на «втечі», можливій за шість хвилин: його засуджений (без будь-якої
мотивації засудження) встигає зв’язати у два мотузки шматки простирадла,
прив’язати один до дверей і до стільця, другий — до вікна, накинувши
його петлю собі на шию, встати на стільчик і чекати. Двері відчиняють,
щоб вести його на страту, — стілець висмикується з-під ніг... Втеча
від чужої волі через власноручне здійснення того самого. Цього разу
— не як у «Швачці...» — жодних асоціацій з жодним політичним змістом.
Просто — по-своєму сказати те, що уже сказано (знов-таки, зі слів
автора).
Сюжетні повороти, які тематизуються у конкурсних короткометражках,
іноді не є навіть розв’язками. Повний метраж рухався би крізь них
або від них: деякі могли б бути передтитровими зав’язками великих
фільмів. Це — «Гвоздика містера Томпсона» Даян Петтерл (Велика Британія),
де йдеться про любов старих людей та її «третій кут» — могилу дружини,
куди відносить гвоздики Містер Томпсон, купуючи їх у закоханої в
нього жінки. Це — і «Короткі миті» з життя кількох людей, стягнуті
до точки, де сходяться годинникові стрілки о 12-й, коли задуто свічку
(Джеремі Рейзоп, Велика Британія — Шотландія). Більш «серединні»
як для ігрового фільму епізоди — п’ятихвилинне «Жертвоприношення»
Джона Річардса (Велика Британія — Уельс) або 12-хвилинна стрічка
грека Танассіса Наскаріса «До перемоги». Точніше «До Ніки»: грецькою
це «перемога», але у фільмі — ім’я дівчини, до якої поспішає хлопець,
викрадаючи в інопланетних прибульців тарілку, аби встигнути вчасно.
Зовсім завершену змістовну форму дає, наприклад, 10-хвилинна «Куля»
Едґара Сан Хуана з Мексики. Зав’язка: дізнавшися, що він смертельно
хворий, чоловік починає вбивати всіх, хто коїть що-небудь лихе.
Поворот: завдяки такій «терапії» він, здається, скоро одужає. Несподіваний
поворот: під час чергового вбивства його самого вбиває такий самий
хворий, що придумав собі таку саму «терапію». Результат показу:
друге місце у конкурсі глядацьких симпатій.
Диплом журі міжнародної федерації кіноклубів отримав ще один завершений,
хоча й інакше вмотивований, сюжетний вузлик: «Завтра день народження»
Лариси Бочарової з Росії (студентський конкурс). 13 хвилин з 14-ти
дівчинка не хоче жити, бо завтра їй виповниться 18 років (дійсно
песимістичний вік, нічого дивуватися); їй дарують насос до велосипеда
— і світ враз здається привабливим. Психологічна «глибина» молодіжного
песимізму виміряна доволі правдиво.
Надто змістовна, неосяжна для короткого метражу тема іноді просто
руйнує його форму. Британець Пол Віттінґтон у 11 хвилин свого «Героя»
намагався вкласти проблематику посттравматичного синдрому учасника
бойових дій на Фолклендських островах, побачену очима його молодшого
брата, і зробив це у дуже лобовий, декларативний (відповідно, нехудожній)
спосіб. Хоча фільм за задумом є ігровим, а не безпосередньо репортажним.
Виразнішою є 14-хвилинна «Глибина шкіри» Юсафа Алі Хана (теж Британія),
де показано поступове самоототожнення зацькованого скінхедами пакистанця
зі своїми переслідувачами, його погляд на себе з їхньої позиції.
Розчинення форми у змісті (а не змісту в формі) виправдане у випадку
«прямого кіно» — direct cinema, «неігрового художнього фільму» (один
з його засновників Альберт Майслес був присутній на фестивалі й
представляв свій позаконкурсний повнометражний фільм «Надай мені
притулок»). У конкурсі студентських фільмів Головне журі визнало
найкращим саме такий фільм — «Cantando la vida» режисерів Інес Томсен
та Вольфа Маркуса Гоппнера (Німечина). Стара жінка, яку один з авторів
зустрів на пляжі в Барселоні, на протязі 15 хвилин входить у воду,
співає, плещучися в ній, виходить, говорить, що з радістю повторить
це і завтра. Вона ж бо кожен день співає під час купання. Усе. Автори
вміло користуються здатністю кінокамери змусити людину грати роль
самої себе перед її оком — яким ми й бачимо цю людину.
Або її роль. Саме це все життя блискуче робить швейцарський режисер
Данієль Шмід — почесний гість фестивалю, нагороджений на ньому за
внесок у світове кіномистецтво. З його «Поцілунком Тоски» — повнометражним
документом про життя оперних музикантів у відставці — студентську
короткометражку об’єднує ще й тема старих людей, що вміють радіти
життю, загалом характерна для цьогорічної «Молодості». Їй присвячено
неігровий фільм «Старі люди» українців Валентина та Максима Васяновичів;
її ж, з поправкою на тему смерті, розробляють Монік Дюрвіль (Іспанія
— Франція) у «Людині, що ходить пішки» (обидва фільми — з короткометражного
конкурсу) та Петра Біондіна Волпе (Німеччина) у «Креветках» (студентський
фільм, який відзначено заохочувальним дипломом Головного журі).
Сюжет «Креветок», щоправда, не надто ориґінальний: молода медсестра
допомагає старій пацієнтці у виконанні бажання (поїсти у ресторані
креветок, яких їй їсти не можна), від чого та вмирає з власної волі.
Аналогів таких «останніх ескапад» налічується у кінематографі вже
чимало, від «Острова мастодонтів» Ж.-Ж. Бенекса до показаного навесні
цього року на фестивалі голландського кіно «Монте-Карло» Норберта
тер Голла. Проте, як пам’ятаємо, короткий метр (особливо студентський)
і не претендує на сюжетну чи тим паче тематичну новизну: достатньо
й опанування, так би мовити, змісто-форми.
Дипломом Головного журі у конкурсі короткометражних фільмів відзначено
«Колодязь» режисера Байрама Фазлі (Іран), змістовність форми якого
на диво довершена. За 15 хвилин перед нами розгортається — на екрані,
без будь-яких переказів у монологах — здійснення бажань трьох людей:
жінки, її коханого та її чоловіка. Бажання візуалізуються спочатку
в уявний спосіб, потім виповнюються в реальності, що, звісно ж,
може тільки налякати тих, хто за хвилину до того саме цього й хотів
(коли в колодязі насправді присипало землею чоловіка й дитину від
нього, жінка й її коханий кидаються рятувати цих небажаних для них
людей). Певна аналогія зі «Спробою злочину» Л.Бунюеля (1955 р.)
напрошується й тут; але динамічний монтаж, багатоплановість і разом
з нею лаконізм значно відрізняють її від повнометражного Бунюелівського
прототипу.
Тепер — про найкращий короткометражний фільм. Ним Головне журі визнало
анімаційну стрічку «Йшов трамвай №9» нашого співвітчизника Степана
Коваля. Цей фільм отримав разом з тим ще й приз глядацьких симпатій.
Для тих, хто його бачив, це й не дивно; прем’єра фільму вже була
в Будинку кіно, тож для нашого читача можна його не переповідати.
Та це було б і неможливо, бо змістовна сторона настільки органічно
злита тут із формою пластилінової анімації (аж до титрів), насичена
такою безліччю деталей, можливих тільки у цій формі постійного виліплювання
та перетікання контурів, що потребує неодноразового перегляду, а
не переказу. Маю зазначити лише, що перемога саме анімаційного фільму
в конкурсі (до речі, як і торік) почасти передбачувана: якщо для
ігрового чи документального кіно повний метраж — основна форма,
а короткий — експериментальна, то для анімації основним є якраз
короткий метр. За 10 хвилин (тривалість фільму С.Коваля) вона, за
давньою традицією, встигає все сказати, і перехід у довший метраж
для неї скоріше примха, аніж необхідність.
Експериментам змістово-формального характеру анімація може відводити,
відповідно, ще коротший метр; на цьогорічній «Молодості» таких стрічок
було декілька. Це і польська ілюстрація до української пісні «Миленька»
(режисер Йоанна Ясинська; студентський конкурс; 4 хвилини), і «Вдале
пірнання» Емілі Скіннер (Велика Британія; конкурс короткометражних
фільмів; 3 хвилини). У «Вдалому пірнанні» є навіть і сюжетний поворот,
коли улюблена іграшка зраджує, а монстр виявляється рятівником.
Нарешті, до вдалих експериментів з формою можна віднести «Тільця»
Маттіаса Деншеля з Німеччини (студентський конкурс). За три з половиною
хвилини аніматор, «оживляючи» зображення людини і бика у мистецтві
різних часів — від первісного до сучасного, проводить нас по колу
розвитку стилістики малюнка, яке, пройшовши всі класичні форми,
замикається аванґардною первісністю. Зроблено майстерно і з гумором.
Насамкінець згадаю ще одну анімаційну стрічку, присутню у конкурсі:
10-хвилинну «Одноразову вічність» Михайла Іллєнка. Її нашому глядачеві
теж не треба представляти; майстерність у наповнюванні змістом форм,
в тому числі ілюзій сприйняття, в ній очевидна, і призів «Одноразовій
вічності» не дісталося, мабуть, лише через велику конкуренцію. Вдалих
фільмів цього року значно більше, ніж минулого.
Нехай не менше буде їх і надалі.
Корисні статті для Вас:   Досвід-межа і досвід за межею2003-04-17   За кривду гір2003-04-21   Sacrum, літературний мотив чи відкрита структура2003-05-05     |