|
Усмішка Марі Теречик    
|
Марі Теречик — угорська актриса театру та
кіно (1935 — 1987). Навчалася у вищій щколі театру та кінематографії
в Будапешті. По закінченні була запрошена в Будапештський національний
театр.
Не можна сказати, що у нас не знають Марі Теречик. Трохи знають,
а чи згадують? До болю рано пішла вона через хворобу з життя, залишивши
по собі незабутні враження і щиру вдячність за даровану естетичну
насолоду.
Народилася Теречик в селі Пелі. Її батько Йоахім
Теречик — учитель початкової школи, мати Рус Юлія — домогосподарка.
Дітей в сім’ї було п’ятеро. Жили небагато, семеро в одній кімнаті.
(Справжнє ім’я дівчини було Маріанн, але вона його поміняла за порадою
Золтана Фабрі. В 50-х роках дуже популярною зіркою кіно була Кренчеї
Маріанн. Фабрі вважав, що для Теречик краще виступати під іменем
Марі). Під час війни батька забрали в солдати, він попав у полон.
Отож мати у 27 років залишилася з дітьми сама.
До початкової школи Марі пішла в своєму селі. Вчилася в англійській
монастирській школі в Егері, поки її не розформували. Це було в
1946 — 48 роках. В Егері вона попросила собі направлення до будь-якої
гімназії, аби тільки вона була в Будапешті. Так Марі опинилась у
столиці в економічній гімназії. Далі — відділення оперети Будапештського
театрального інституту. Теречик охоче ходить на заняття, танцює,
співає, виконує по нотах роль субретки в «Магнаті Мішці». Одного
дня до неї підійшла викладачка Іда Вершені й повідомила, що Золтан
Фабрі розпочинає зйомки і шукає дівчину, схожу на неї. Для зустрічі
з Фабрі Марі збирав увесь гуртожиток. Більш обізнані попередили:
«Не вживай діалектизмів. Фабрі цього не любить». Попередження було
слушне, бо навіть і в досвідченої Теречик коли не коли прохоплювалась
специфічна вимова.
На пробах до фільму «Карусель» Марі Теречик прекрасно виконала всі
завдання і була призначена на головну роль. Проблема виникла з плачем.
Плакати Марі не могла, а Фабрі було важливо зняти її зі спини і
показати, як здригається спина. Для цього він примушував її гикати,
але нічого не виходило.
Золтан Фабрі не одразу розгледів талант Теречик. Спочатку він побачив
свіже личко, біляве волосся й сяйливу усмішку, що відкривала разок
білих, дрібних зубів. Саме тоді йому була потрібна не стільки актриса,
скільки дівчина з такими зовнішніми даними. Як розповідала сама
М.Теречик, у цьому фільмі З.Фабрі поводився з нею, як з дитиною,
роз’яснював зміст епізоду, де і що треба підкреслити, як краще стати
перед камерою. Фільм «Карусель» був першим і найуспішнішим, але
це учнівство актриси помітили критики і відгуки були досить суворі.
А епізод з плачем зняли так: в перерві між зйомками Теречик пішла
разом з Імре Шошан, виконавцем головної чоловічої ролі, вздовж залізниці,
вони зайшли в буфет, і Марі замовила собі сиру. Раптом голос Фабрі:
«А декому треба думати не про сир, а про епізод, що не виходить».
Ось тут Теречик розплакалася — і зняли цей епізод. На той час Марі
вже стала улюбленицею знімальної групи, її засипали подарунками,
а кінооператор Барна Хеді подарував кілограм сиру.
Після фільму «Карусель» М.Теречик стала відомою. І хоча досвіду
їй ще бракувало, в ньому вже виявилися особливості її майбутнього
акторського стилю: вражаюча мікроміміка, неповторна усмішка, ніжність,
жіночність. Останнє їй грати не доводилось, бо вона була такою від
природи. Після «Каруселі» Теречик запрошують зніматися в кіно. В
деякі роки знімалась у двох, а то й у трьох фільмах. Це були: «Два
зізнання» Маріона Келеті (1957), «Леґенда околиці» Феліке Маріашті
(1957), «Анна Ейдеш» Золтана Фабрі (1958), «Залізна квітка» Яноша
Хершка (1958), «Парасолька святого Петра» Фрідеша Бана (1958), «Шибеник»
Міхая Сетеша (1959).
В 1960 році на кінофестивалі в Карлових Варах Марі Теречик нагороджують
призом за найкращу жіночу роль у фільмі «Шибеник». Вона стає кінозіркою,
але без ознак «зірковості», вона й надалі залишається скромною,
вихованою і делікатною людиною.
Маленькі народи, як правило, дуже трепетно ставляться до своїх визначних
осіб і талантів. Через малочисельність, а часто й мовну перешкоду
їм важче донести світові інформацію про свою талановитість. Ференца
Ліста угорці, коли він приїздив «додому», намагалися якомога швидше
вирядити у Відень, або ще кудись у Європу, і це не тому, що були
йому не раді, але їм було важливо, щоб він прославляв у світі їхню
маленьку батьківщину. Так само ставилися вони й до Марі Теречик,
яка додала слави своїй Угорщині.
Петер Пал Молнар присвятив Марі Теречик низку піблікацій. Він зазначав:
світ ділиться на західних і східних. У західних актрис є тільки
нижня частина тіла, у східних — тільки верхня. Західна актриса утримує
коханців, міняє їх, виходить заміж, розлучається, літню відпустку
проводить у купальнику. Східна ж актриса ходить по музеях, пише
наукові роботи, висловлює свої думки про лірику Ґеорґа Тракла (поет,
містик – прим. Е.Ж.). У вільний час грає на клавесині. Переймається
проблемами світової політики, турбуючись про угорську драму, виступає
в одязі, що закриває її по саму шию». За такою класифікацією Марі
Теречик була «східною актрисою». Вона належала своєму часові, часто
виступала в закритому одязі й ніколи не робила себе предметом хтивого
споглядання. З 1957 року М.Теречик працювала в Національному театрі
в Будапешті. Кіно дало їй славу, але її робота в театрі в цей час
проходила непомітно, тож багато що просто забуто. Її називали «нудною»
актрисою, згадували хіба що чарівну усмішку. Успіху в «Каруселі»
явно було недостатньо. Потрібен був справжній успіх у театрі. Замість
цього актриса пережила провал. Постановка «Пер Ґюнта» Ібсена, здійснена
Ендре Геллертом у національному театрі, була невдала: розбалансована
режисура, актори Ференц Ладані — Пер Ґюнт і Марі Теречик — Сольвейґ
теж не були переконливі. Спектакль провалився. Про Теречик заговорили
як про напівпрофесійну актрису, якій варто замислитись над тим,
щоб поміняти фах. Отже, що чекало попереду: ролі сільських дівчат
з десятком спідниць або дівчат-пролетарок в одязі з перкалю. На
щастя, цього не сталося. Свою професійність актриса довела у виставі
«Безбілетник». Цю музичну комедію поставив театр Атіли Йожефа, куди
Теречик запросили на головну роль, якою вона довела, що їй багато
чого до снаги.
Найбільш успішними в творчості актриси були кінець 60-х — 70-ті
роки. Репертуар її величезний: це Наташа Ростова у «Війні і мирі»
Л.Толстого, Луїза в «Гріхопадінні» А.Міллера, Джульєтта у «Ромео
і Джульєтті» В.Шекспіра... Все цікаво, талановито, а паралельно
з цим зйомки, зйомки... Змінюється і тональність преси.
Посилаючись на Мольнара, можна сказати, що Теречик була таки «східною
актрисою», тому що у вільний час, якого було обмаль, любила усамітнитись
у себе вдома в Пелі, побути на безлюдді й читати.
Географія гастролей М.Теречик величезна. Загляньмо ж за лаштунки
московських гастролей травня-червня 1977 року. Останнім спектаклем
був «Водевіль» за короткою прозою Йокаї Мора. В головній ролі Марі
Теречик. Організатори гастролей примудрилися перед виставою не забезпечити
актрису гримерною. Їй поставили під сходами стільця, там і готувалася
до виходу на сцену. Коли треба було переодягатися, гримерка завішувала
актрису ганчіркою. Дія ж на сцені розвивалася так: двоє закоханих
сільських молодих людей одружуються. Як і належить у водевілі, далі
на сцені відбувалося багато смішного. Але коли саме воно перейшло
у трагічне, ніхто не зауважив. Із залу почулися схлипування, коли
ж героїня загинула від руки колись коханого чоловіка і її понесли
зі сцени в домовині, зал ридав майже увесь. Актрису, яка вийшла
для поклону, вітали вигуками «Жива! Слава Господу!» Враження було
настільки сильним, що вже пролетіло 30 років, а воно й досі свіже.
Після спектаклю Теречик жодним словом не дорікнула за своє вимушене
перебування під сходами. І як не згадати ще зовсім недавнє, коли
на власному лімузині намагаються прорватися до трапу літака і не
соромляться дзвонити з цього приводу президенту.
Наостанок назвемо деякі нагороди Марі Теречик: За роль Юлії у «Мертвій
місцевості» на фестивалі у Карлових Варах (1972); за роль фрау Дері
у «Фрау Дері, де ви?» у Каннах (1976); як видатна характерна актриса
нагороджується на міжнародному фестивалі в Тафміне (Італія, 1977).
На батьківщині актриса була удостоєна найвищих нагород: премії Кашута
Лайоша, премії Бели Балаша та премії Марі-Ясаї.
Корисні статті для Вас:   Тарас Денисенко: «Конформісти не залишають сліду по собі...»2003-04-20   Династія Сумських2003-04-20   За кривду гір2003-04-21     |