Володимир Карашевський – театральний художник. 1980 – закінчив Художній інститут у Києві, майстерню Данила Лідера. 1983 – брав участь у Всесвітній виставці «Празьке квадрієналє ‘83». З 1983 по 1987 – художник навчального театру при Київському інституті культури. 1987–1988 – головний художник Київського молодіжного театру. 1988–1990 – головний художник театру-студії «Будьмо». 1990–1991 – головний художник Камерного театру-студії. З 1996 – художній керівник експериментальної лабораторії Державного центру театрального мистецтва ім. Леся Курбаса. З 2010 – головний художник Молодого театру (Київ).
- Ви один із найяскравіших учнів Данила Лідера. До якої міри ваша творчість лежить у межах його постулатів?
– Безумовно, вплив учителя Лідера став визначальним для мого становлення як театрального художника. Він дав не лише цінні знання, а й можливість мені, а також Марії Левитській та Лесі Беспальчій – трьом його улюбленим учням – працювати в театрі ще з другого курсу інституту. Крім того, ми часто їздили в театр на Таганці, де познайомилися з роботами Юрія Любимова та Давида Боровського. В них було унікальне взаєморозуміння художника і режисера, і Лідер нам завжди це наводив як приклад. Я вчився на цьому. І хоча сьогодні мене позиціонують як одного з найсміливіших театральних художників, я все ж перебуваю в межах постулатів Лідера і Боровського, оскільки вважаю їх невичерпними.
– І саме через свою невичерпність вони дають простір для ваших експериментів?
– Якщо чесно, то я радше назву себе консерватором, ніж експериментатором. Хоча в Центрі Леся Курбаса ми намагалися робити різні експерименти. Адже це некомерційний театр, а така незалежність сприяє експериментам. Були успішні роботи, наприклад, «Перехрестя» (2005). Ми організували повністю дерев’яний простір: підлога, лавка, верстат, рубанок, сопілка, навіть дерев’яний запах. Для цього ми використали багато тирси (8–12 мішків) і дошки. То був експеримент з фактурою. Тирса виступала як сніг, як пісок, як вода: актриса миє ноги майстрові тирсою. Дівчина набирає тирсу в спідницю – виходить живіт. Потім вона цим засіває підлогу – та починає проростати.
– Тобто реальні фактури, до яких ви часто звертаєтеся, важливі тим, що вони допомагають програвати безліч сцен?
– Так, справді. Для творення театрального простору я працюю і з реальними предметами, і з натуральними фактурами, як от дерево, земля, вода, пісок, залізо, вогонь, асфальт, смола, лушпайки соняшникового насіння. Фактури, будучи зазвичай сирим матеріалом, не несуть за собою точного, закріпленого значення. Вони дають значно більше ігрових та асоціативних можливостей. Фактури важливі тим, що, граючи по-різному, вони насичуються найрізноманітнішими значеннями. Як і Лідер, я заперечую бутафорію. Але якщо вже бутафорія використовується, то вона має бути явною. Якщо квіти – штучні, то вони мають бути показово паперовими, навіть шелестіти. Так, колись 1978 року ми з Малаховим ставили «Казку про Моніку» за Саулюсом Шальтянісом і Леонідом Яцинявічусом. Карнавальне райдужне паперове конфеті; гірлянди червоних паперових троянд, різнокольорових серпантинів, і тільки одна жива троянда, яка виноситься на похорон і на народження, її заколисують. Але навіть реальні речі (як і ця жива троянда) все одно мають подаватися умовно. І такі моменти є найбільш цінними в сценографії.
– Крім умовності цієї фактури, вона ще має бути функціональною?
– Обов’язково. Це теж один з постулатів Лідера і Любимова. Сценографія не має бути фоном та ілюстрацією. Тому я переважно пропоную режисерам функціональні, дієві декорації, щоб один і той самий предмет можна було якомога більше зіграти інакомовно. Саме так народжується певний смисл, поетика. Ба більше, Лідер казав, що, пропонуючи декорацію, потрібно обов’язково розказати, як у ній зіграти. Тобто художник, крім форми, пропонує функцію, пластику дійства.
– Ви нещодавно стали головним художником Молодого театру. Наприкінці 1980-х ви теж працювали в цьому театрі. То був нелегкий період?
– У цьому театрі я працював ще в 1987 році з Лесем Танюком. Його туди запросили головним режисером. Потім у театрі виник конфлікт, трупа поділилася на дві частини. У Танюка були сміливі вистави. Так, у «Диктатурі совісті» були жорсткі моменти, іронія, за режисурою вона була близькою до любимовського театру, тому я тоді з задоволенням пішов працювати з Танюком. Пропрацювали ми разом півтора року. Крім вистав, Танюк зробив низку чудових театральних вечорів. Був вечір присвячений Пушкіну, 100-річчю Леся Курбаса, ім’я якого на той час було ще не зовсім відкрите. А коли Танюка звільнили, я в знак солідарності теж пішов із театру.
– Як складалася ваша творча доля далі?
– Наступні приблизно сім років я працював з Сергієм Проскурнею у його театрі «Будьмо», який містився у бомбосховищі на вул. Прорізній. Там у мене навіть була персональна виставка. Разом із Сергієм ми працювали переважно на відкритих майданчиках. Провадили навіть екологічні акції. Одна з них – «Віримо, що не помремо» (за творами Івана Малковича, Ліни Костенко, Івана Драча, Володимира Яворівського, Марії Приймаченко) – полягала в тому, що персонаж у закритому від радіації костюмі з протигазом заколисує саджанець каштана, що його спочатку викопували у ботанічному саду біля Видубицького монастиря, а потім висаджували в різних частинах міста. То була не вистава, а радше перформанс. Потім я перейшов у іншу студію-театр – режисера Марка Нестантинера (у центі Курбаса йде його вистава «Із міра аднаво в другой»). З ним ми пропрацювали півтора–два роки. Таким чином, у 90-х я був на студійних театрах. Пізніше мене запросила Неллі Корнієнко до Центру ім. Леся Курбаса. Тоді ще в нього навіть не було сучасного приміщення. І нам випала нагода тут, на «руїнах», грати «Чайку», режисером якої був Дмитро Лазорко. Це був експеримент, як і «Н.Ф.», коли ту саму виставу грали в трьох театральних просторах, у трьох різних формах.
– Як відрізняється робота художника в камерних і великих театрах?
– Оскільки камерні театри менше комерційно залежні, вони передбачають більш експериментальні вирішення. В театрі Франка, щоправда, теж траплялися роботи з досить сміливим, як на мене, вирішенням. Такою була одна з перших моїх вистав у цьому театрі – «Сентиментальний круїз» (2004) за Тамарою Кандолою режисера Петра Ільченка. У ній немає жодних декорацій, лише опущені штанкети для підвіски декорацій, і на них по цілому простору сцени було підв’язано білі падуги, що, ніби вітрила, гойдалися, інколи нагадували море, небо, величезні сходи. В кінці вистави все це піднімалося вгору, лишаючи сцену порожньою. Тобто, сцена-коробка теж створює можливості для пошуків. Вони пов’язані передусім з використанням сценічної машинерії. До того ж, велика сцена дає простір для розгортання дії ігрової сценографії, її трансформацій та динаміки, не відмовляючись і від фактурності матеріалів. Таким чином, маючи досвід роботи і в камерних театрах (театр-студія, «Будьмо», «Сузір’я»), і на великій сцені, можу сказати, що в обох випадках потрібно дотримуватися ще одного постулату Лідера: не бути академічним.
– Якщо говорити про велику сцену, то чи не найуспішнішою є вистава «Четверта сестра» у Молодому театрі. Ви досить влучно за допомогою реальних речей передали пострадянське повсякдення.
– Центральним елементом у виставі є реальні трансформаторні будки, з яких я зробив три завіси, що нагадують ступінчасту піраміду і мавзолей, а також вони виступають у виставі і як гільйотина, як м’ясорубка, як трибуна, як сходи, як весільне ложе, як гойдалка, як колиска, як постамент, як мавзолей. Трансформатор передбачає короткі замикання електрики (бенгальські вогні), і разом з тим – якщо вдатися до мовних ігор – трансформацію (один з найважливіших «законів» дієвої сценографії). Трансформацію сценічної конструкції, трансформацію образності предметів, трансформації на змістовному рівні: герої прагнуть вийти за межі цієї залізної завіси. Вони рвуться у Нью-Йорк так само, як чеховські сестри в Москву.
– Зовсім іншою за настроєм є вистава знову ж таки Станіслава Мойсеєва «Одруження» (2009), цього разу поставлена в Угорському театрі ім. Йокая. Задумана «кругова конструкція» сценографії відповідала комедії Гоголя.
– До цієї роботи Мойсеєв уже пропонував мені Гоголя, були ще й інші пропозиції, пов’язані з цим автором, але чомусь жодна не реалізувалася. Але угорський варіант «Одруження» відбувся на диво легко. Основною конструкцією є вішалка на кільці для весільних суконь. Костюми я запропонував підібрати у старому ательє. Так і відбулося: багато їх висіло на кільці, крутилося і фосфорувало. Це кільце підвішено в повітрі на електромоторі: воно піднімається і опускається по спіралі з різною швидкістю. Угорські театри, звісно, мають кращу державну підтримку, ніж українські. Багато грошей для вистави витратили на чорно-дзеркальну підлогу. Вона видається досить ефектною, коли Гоголь вперше з’являється на сцені і розкидає на цю підлогу білі віночки. Віночки – гоголівська тема: вони у виставі і весільні, й обрядові елементи. Загалом, у мене був гарний настрій після роботи над цією виставою, і я наважився піти в Молодий театр головним художником, адже досі був більш-менш незалежним художником. Я наважився на це завдяки трьом роботам зі Станіславом Мойсеєвим: «Четверта сестра», «Одруження», а також «Лев і Левиця». Зараз готується четверта за п’єсою іспанського драматурга – «Любовні листи до Сталіна».
– Ще один досвід співпраці з угорцями ви набули в роботі над виставою «Той, Тот та Інші». Для мене акцентоване зображення на сцені клозету, смітника, в якому догоряють листи, порожніх коробок є уособленням певного маргінального простору, або простору Ніщо, порожнечі.
– Так, це було дійсно продовження роботи з угорськими друзями. Режисер вистави – Бела Меро – поставив п’єсу угорського абсурдиста на сцені Молодого театру, яка йшла на рівні з великими абсурдистами того часу. І всі ці елементи сценічного оформлення, про які ви згадали, були у ремарках автора. Я не можу сказати, що це дуже дієва декорація. Суто моєю задумкою тут є банер – реклама цукерок, адже персонажі роблять коробки для цукерок. Режисер спочатку хотів, щоб коробки спускалися зі стелі, я запропонував, щоб вони переверталися. Єдине, я ще хотів, щоб вони швидко крутилися. Але це вже не вдалося здійснити. Але загалом режисер залишився задоволеним.
– Наскільки художник вільна людина в мистецтві театру?
– Я вважаю, що все-таки він підкоряється режисеру. Не можна тягнути ковдру на себе. Від цього програє вистава. Ідеальний варіант – це повне розуміння художника з режисером. У мене було повне розуміння з Юрієм Любимовим, коли ми з ним ставили «Братів Карамазових» на Таганці. І це не дивно, адже я вчився на його виставах. Цю роботу пропонували Лідеру, але він відмовився і запропонував як художника мене, так би мовити, зробив мені такий подарунок. Це було на 80-річчя Любимова і Лідера. Юрій Петрович сам написав інсценування. Робота з ним, митцем світового рівня, для мене була чимось надзвичайним. Я тоді протягом півроку роботи виклався на всі сто: постійно їздив на репетиції.
– А з ким з українських режисерів вам працювати легко?
– Мушу сказати, я з усіма у добрих стосунках. Але особливо люблю працювати з тими режисерами, які бачать декорацію як ігрову. Серед таких – Валентин Козьменко-Делінде. Він сам чудовий художник, все розуміє, малює і вміє прекрасно грати цю декорацію. Він не буквально ілюструє, а грає за правилами дієвої метафоричної декорації. Наша остання з ним робота – «Божа сльоза» – на жаль, ішла лише двічі. Автор тексту заборонив її грати, мовляв, вона «не відповідає його замислу». І це дуже прикро. У цій виставі грав Лесь Сердюк, який помер буквально через рік. Що цікаво, він казав: таку роль зіграти – і можна померти. Я також співпрацюю з Олександром Білозубом. Він сам художник і досить успішно працює в Угорщині з Аттілою Віднянським в оперних театрах Будапешта. Ще в 1983 році в інституті культури, де також вчився і Олександр, ми робили виставу «За двома зайцями», в якій використали кілька мішків із соняшниковим насінням. Було дуже ефектно, коли їх висипали на підлогу. Білозуб, схоже, це запам’ятав, бо наш «Голодний гріх» було зроблено теж із соняшниковим насінням. Виставу ставили в Центрі Леся Курбаса. Грав Олександр Форманчук – актор театру Франка. Для мене ця вистава виявилася досить цікавою. Було використано шість мішків лушпайок, алюмінієві ложки і світло: проекція соняшникового поля.
– Ви активно працювали в період розвитку студійних театрів в Україні, в час, коли мистецтво, і театр зокрема, впевнено брали на себе функцію критики суспільних процесів. Наскільки такий шлях є потрібним для театру, особливо сьогодні?
– Думаю, він потрібний. Навіть у Любимова, який відмежовується від політики і соціального, були гострі роботи. Мистецтво передбачає цю необхідність. Ця тема досить гостро звучала в роботі з Лесем Танюком, в пору перебудови. У виставі «Революційний етюд» я заповнив зал червоними порожніми транспарантами з надписами «Комунізм – це…» Критичними також були роботи з Сергієм Проскурнею. Наприклад, «Камо» за Олександром Левадою на Золотих воротах. Цю виставу ми зробили перед чорнобильською аварією, в 1985-му. Дія відбувалася у в’язниці, психіатричній лікарні, і ми побудували її на іржавій конструкції з покрівельного заліза, яка від дотику гуркоче. Цікаво, що коли ми з цією виставою у 1986 році були на фестивалі у Тбілісі, Проскурня запросив на перегляд Сергія Параджанова. Той приїхав на чорній «Волзі» зі свитою, висидів усю виставу, а потім запросив до себе в гості. У мене таке відчуття, що й нині такі гострі роботи потрібні. Певною мірою до таких можна віднести і вистави Мойсеєва «Московіада», «Четверта сестра».
– Ще одне актуальне питання сьогодення – стрімкий розвиток техніки. Як це впливає на театр, зокрема на художнє вирішення вистав. Вона ж дає багато нових для театру можливостей та прийомів?
– Звичайно, техніка завжди поступово йшла вперед, але вона ніколи не була на першому плані в театрі. Гадаю, що й сьогодні не повинна домінувати. Та вже й самою технікою нікого не здивуєш. Театр має будуватися на акторі, на живій людині, адже це навіть не кіно. Віртуальні прийоми можуть використовуватися як прийоми, як та сама музика, але не бути самоціллю.
Корисні статті для Вас:   БАРОКО У ФІЛЬМІ «МОЛИТВА ЗА ГЕТЬМАНА МАЗЕПУ»: СТИЛЬ І СТИЛІЗАЦІЯ.2010-06-11   Станіслав Мойсеєв: увійти в театральне коло2010-02-11   Олександр Книга: Рентабельність і мистецтво, або Кілька слів про люд2010-02-11     |