Фільм молодого німецького режисера-документаліста Якоба Пройса (1975 р.н.) «Інший Челсі – донецька історія» в Україні вперше презентували в рамках міжнародного фестивалю «Docudays.ua» (перед тим він успішно дебютував на фестивалі документальних фільмів у Амстердамі). Та навряд чи режисер та продюсер могли сподіватися аж на такий успіх у нас: крім аншлагу на всіх без винятку показах, про Пройса і його стрічку написали в десятках видань; фільм упродовж двох місяців активно обговорювали в інтернеті; ходили навіть чутки про можливий всеукраїнський прокат. Врешті-решт фільм увійшов і до переліку світських новин після того, як на презентації в Донецьку своїми враженнями (звісно, завбачливо-дипломатичними, але факт не може не дивувати) ділився сам Ренат Ахметов – хоч і закадровий, та все ж один із ключових персонажів «Іншого Челсі».
Власне, після продюсованої Стівеном Спілберґом стрічки Сергія Буковського «Назви своє ім’я», а також фільму «Живі» цього ж режисера, це перший документальний фільм, що має в Україні такий широкий розголос.
У чому ж причина успіху?
Як здається, справа тут у двох моментах. Перший – це, звісно, сам факт уваги до Донецька, який за кордоном – про що в одному інтерв’ю розповідав і Якоб Пройс – асоціюють з корупцією, нинішнім українським президентом і, нарешті, «мільярдером Ренатом Ахметовим» (власне, тільки так про нього і пишуть) та його футбольним клубом «Шахтар», який став володарем престижного кубка UEFA.
Якщо ж казати про Україну, то на сьогодні Донецьк є чи не найбільш символічним простором у нашій державі – територією, від якої одні українці раді би позбутися як від втілення всього для них найстрашнішого і найнебажанішого; інші ж, навпаки, живуть мріями поширити символічні «донецькі» межі на всю Україну (а чимало людей певні, що після президентських виборів–2010 ці «мрії» вже почали ставати реальністю).
Отож перший фактор успіху – сама тема. Другий – це те, що Якоб Пройс пропонує дистанційований погляд на нашу дійсність. Це погляд іноземця, не обтяженого ані радянською пам’яттю, ані, зрештою, «західними» чи «східними», «південними» чи «центральними» упередженнями. Інакше кажучи, це – незаанґажоване судження, яке могло б претендувати на більшу чи меншу об’єктивність.
Водночас Якоб Пройс зняв фільм про Донецьк як «місто контрастів», свідомо загострюючи суперечності, вибудовуючи всю смислову напругу на постійному зіставленні двох світів – найвищого, максимально наближеного до донецької владної «еліти» (тут головним персонажем є «Коля» – Микола Левченко, 28-річний секретар міськради Донецька, який прославився у фільмі завдяки несподіваній для чиновника відвертості), та майже найнижчого – життя звичайних шахтарів (старші працівники шахти «Путиловська» Саша, Валя, Лукич та Степанович).
Точкою ж перетину цих двох рівнів існування – чи не єдиною, до речі, – стає футбол, гра, яка, цитуючи міську рекламу з фільму, об’єднує тут і «VIP-ів (одне з улюблених слів у цьому регіоні), і робітників». Хоча між першими і другими така ж різниця, як між звичайними шахтарями і «Шахтарем».
Знімаючи в Донецьку впродовж 2007–2009 років, Якоб Пройс обрав сюжетним центром своєї кінорозповіді історію успіху ФК «Шахтар» на єврочемпіонаті. Фінальним же пуантом стало відкриття «Донбас Арени» в серпні 2009 року – збудованого за найсучаснішими технологіями величезного стадіону в центрі міста. На тлі цього загальнодонецького тріумфу розгортаються окремі історії донеччан, які оповідають про своє життя, показують місця своєї праці, власні домівки; режисер супроводжує їх і на футбольних матчах, де одні сидять у VIP-ложах, а інші – в звичайних секторах.
Поза сумнівом, Якобові Пройсу страшенно пощастило з головними «героями», на яких, за його власними словами, він натрапив майже випадково. Пощастило насамперед із Колею Левченком – «майбутньою зіркою Партії регіонів», «людиною з амбіціями» і «надійним патроном», як скаже про нього один із шахтарів. Певний себе і свідомий міцних «тилів», дещо вальяжний у поведінці й вигляді, він, при цьому, доволі розумний, із добре підвішеним язиком та інтуїтивним чуттям дипломата. Граючи перед камерою у відвертість (мабуть, не помилюся, коли скажу, що якраз завдяки цьому персонажеві фільм і здобувся на такий розголос), він, утім, чудово відчуває, коли слід зупинитися; а в свої справи посвячує рівно настільки, щоб це не зашкодило його репутації і водночас працювало на «позитивний» імідж його як «політика нового покоління» – рішучого, впевненого, але, при цьому, «чесного» (читай: такого, який не бачить сенсу вдавати з себе «білого та пухнастого»).
Втім, і того, що потрапило в кадр, у будь-якій державі на захід від України було б досить, аби, якщо не притягнути до відповідальності, то принаймні звільнити чиновника з відповідальної посади. Скажімо, Левченко розповідає про «родинний» будівельний бізнес (офіційно записаний на батька, адже чиновники не можуть бути підприємцями); не соромиться, коли в робочий день його застають за вирішенням приватних справ (вибором дизайну для нової хатинки); впускає і в домівку, де в нього є прислуга, і в машину, явно куплену не за «зарплату меншу, ніж 1000 євро».
Зрештою, в один із моментів «відвертості» Левченко зізнається і в тому, як функціонує правосуддя в Україні: «Коли ти в опозиції, то найбільше треба остерігатися правоохоронних органів. Бо у вас у Європі правоохоронні органи захищають усіх, а в нас – тільки тих, хто при владі. Хто програє на президентських виборах – той сяде в тюрму». І те, що в цій ситуації нас вражають не його слова самі по собі (бо ж зрощенням в Україні влади з криміналом уже нікого не здивуєш), а відвертість чиновника, є більш ніж красномовним діагнозом ситуації в країні.
Пощастило режисерові і з шахтою «Путиловська», яка виявилася однією з найбільш занедбаних у місті. Хоча Якоб Пройс, якщо вірити його словам, не ставив за мету знайти «найгіршу з можливих»(1). Але те, що в «Путиловській» навіть лампочки працівникам доводиться купувати за власні кошти (аби потім не платити штрафи за порушення техніки безпеки), а єдиним новим устаткуванням, яке справно постачає держава, є лопати, працює на режисерську концепцію, дає змогу максимально загострити контраст між блиском «верхів» і злиденністю «низів».
Інформативно «Інший Челсі» розрахований більше на західну аудиторію, бо так чи так український глядач знає або якось уявляє собі всі ці реалії – і найгірші, і найкращі. Водночас найцікавіші особисто для мене моменти були пов’язані не з головною «сюжетною» канвою, а радше з якимись поточними, майже мимовільно схопленими, кадрами, принагідними міркуваннями героїв і побічними фабульними лініями.
Скажімо, коли Левченко в супроводі «почту» з місцевих медіа приходить у гості до вдови героя СРСР (подібні показові «ходіння в народ», як відомо, – одна з улюблених радянських традицій, перейнятих нинішнім політикумом), в об’єктив камери краєм потрапляє різьблений портрет Шевченка. Ніби й нічого особливого, але щойно в одному з монологів Левченка якраз ішлося про те, що донеччан чи не найбільше дратувало в тодішній владі «примусове насаджування» такого чужого для них українського.
Або ж сцена в Стамбулі, перед фіналом Єврокубка, коли на дружній вечері в ресторані насолоджуються життям Левченко зі своєю дамою та його колега за посадою в Києві – колишній «молодий і перспективний» секретар Київради Олесь Довгий (нагадаю, тодішній політичний противник, принаймні формально).
Але насправді з фільму не складається враження, що вся проблема регіону – в його корумпованому керівництві. Режисер, здається, і для себе намагається знайти відповідь на запитання, ким більше є «господарі» (а їх тут тільки так і називають) Донецька та околиць – меценатами свого краю чи все-таки кримінальною мафією.
До речі, локальний патріотизм (що явно переважає патріотизм загальнодержавний) тут педалюють усі – і політики, і звичайні мешканці міста. Коля Левченко, коментуючи виборчу мапу України, в найкращих традиціях 2004-го протиставляє «агресивних помаранчевих» «синьому кольорові справедливості». Для звичайних же футбольних фанів Донецька найважливіше в чемпіонаті – навіть не перемогти повністю, а «взути» «вороже» київське «Динамо».
Не бракує і курйозних міркувань «знизу». Валя, жвава тітонька з шахти, почувши церковний дзвін, каже своєму співрозмовнику «перехреститися і загадати бажання, щоб збулося». Один із шахтарів шкодує за втратою «щасливого радянського минулого», коли «нам, може, й було погано, але ми були всі разом». Інший обурено згадує «помаранчеві» події, називаючи їх «неконституційним переворотом», підтриманим «купкою зі 150 людей».
І, слухаючи ці та деякі інші міркування, що часом викликають посмішку, а частіше – просто засмучують, вкотре переконуєшся, що існування принципових світоглядних відмінностей між регіонами України – очевидна реальність, а не лише політичні спекуляції. Тож не важко повірити режисеровим словам, що в Донбасі для багатьох людей столицею і досі є Москва, а не Київ. Тож рано чи пізно цій «різновекторності» комусь таки доведеться давати раду.
Коли ж ідеться про українські перспективи Якоба Пройса, то, окрилений своїм несподіваним тріумфом, він уже заявив про наміри знімати фільм про «корупцію на польсько-українському кордоні»; а ще більше насторожив галичан заявою, що бачить у сучасному Львові прояви «фашизму»(2), що також має намір досліджувати. Інакше кажучи, режисер уже, вочевидь, побачив в Україні бездонну криницю для своїх майбутніх документальних хронік-розслідувань.
1 Пройс Якоб. Ваш капіталізм – поки що взагалі без якихось
правил і умов / Розмову вела Юлія Абібок.– URL: http://zaxid.net/home/showSingleNews.do?yakob_proys_vash_kapitalizm__poki_shho_vzagali_bez_yakihos_pravil_i_umov&objectId=1131338
2 Про корупцію на українсько-польському кордоні хочуть зняти кіно. – URL:http://zaxid.net/home/showSingleNews.do?pro_koruptsiyu_na_ukrayinskopolskomu_kordoni_hochut_znyati_kino&objectId=1231052
Корисні статті для Вас:   Сергій Лозниця: анатомія чутливості2011-04-06   На "Берлінале" і навколо2011-06-13   "Відгомін зірки Полин"2011-08-14     |