Любов Збіґнєвна Боровська народилась 3 серпня 1961 р. у Львові. До театральної студії при Львівському академічному театрі ім. М. Заньковецької прийшла у 1980 році і через два роки була зарахована до складу театру, з яким і пов’язане усе її творче життя. 1990 року закінчила театрознавче відділення (заочно) Київського державного інституту театрального мистецтва
ім. І. Карпенка-Карого. В театрі зіграла більше ніж 70 ролей, серед яких: Еллі у «Домі, де розбиваються серця» Б. Шоу, Софія у «Безталанній» І. Карпенка-Карого, Сніжинка у «Чорній пантері і Білому Ведмеді» В. Винниченка, Геката у «Макбеті» В. Шекспіра, Сюзанна у «Цьому дивному світі театру» М. Міттуа, Маргарита у «Маргаритці» А. Салаку, Королева в «Івоні, принцесі Бургундській» В. Ґомбровича, Анна у «Дамі з собачкою» А. Чехова, Бернарда у «Домі Бернарди Альби», Агафія Тихонівна в «Одруженні» М. Гоголя та ін. У 1998 році Любові Боровській було присвоєно звання «Заслужена артистка України»
Інтерв’ю із відомими особистостями, а особливо з акторами, – справа дещо невдячна і складна, адже буде втрачено ту непередавану словами харизму, атмосферу і характерність їхнього спілкування з людьми, яким вони володіють на рівні професії. Тож, як розповісти про те найважливіше, що є у долі і характері оригінальної та самобутньої актриси, заслуженої артистки України Любові Боровської? Чи зможе читач зрозуміти життєву мудрість, щирість і простоту спілкування, невимовну витонченість та жіночність як зовнішнього, так і внутрішнього образу, властивого цій актрисі, без насолоди спілкування з нею в залі Національного академічного українського драматичного театру ім. М. Заньковецької?
– Озирнувшись назад і поглянувши на свій більш ніж тридцятилітній сценічний досвід, чи можете ви сказати, що вам не подобається у театрі?
– Знаєте, можна багато називати, що мені не подобається у театрі. Сьогодні настав справді складний період не лише для українського театру, а й для світового театру загалом. Ми в Україні звикли нарікати на кон’юктуру, недолугих режисерів, недостатність фінансування, невихованих глядачів, але якби хто знав рецепт, як це все змінити, то було б добре. Для театру немає панацеї, потрібно не звинувачувати когось, а шукати виходу із ситуації. Театром завжди були не задоволені. Навіть на етапі його відродження і сплеску. Актори театром не задоволені, хоча це такі створіння, які не задоволені завжди. Мало роботи – погано, багато роботи – також погано. А змінювати щось усередині нашого театру належить вже молодому поколінню…
– А як щодо вашої роботи в театрі?
– Я собою завжди не задоволена, і це не кокетство. Я навіть зі студії, де вчилася два роки, кілька раз поривалася піти. Наприклад, мій викладач педагог Любов Яківна Каганова завжди казала, що я її вже замучила, адже я постійно відповідала на її позитивні відгуки про мою роль незадоволенням. Я швидше можу визнати, що тут і тут зробила достатньо, але щоб бути задоволеною собою у роботі на всі 100 відсотків – ніколи, і це, мабуть, мій комплекс.
– Однак, були ролі, в яких ви відчували свою перемогу над сценічним образом?
– У кожен період мого життя в театрі мені таланило, я достатньо щаслива актриса. Хтось скаже – я відбулась. Кожна роль, як дитина – виношуєш, плекаєш, і вона народжується. Гедда Ґаблер – одна з найбільших моїх робіт на початках, і за неї моя подяка Аллі Григорівні Бабенко. Якщо я щось і вмію, то це завдяки цьому режисеру. І Гедда Ґаблер – одна з небагатьох ролей, яка сподобалась нам обом. Цікаво, що в той час (1993 рік – Н.Т.), а це був період непростий і п’єса Г. Ібсена також була подією, про мою роль писали розгромні критичні статті, що Гедда вийшла нестримана, істерична, імпульсивна і так далі, але Алла Григорівна відповідала: «Якщо, Боровська, ви це зіграли, то значить, ви справились з цією роллю».
– Що для вас акторське мистецтво?
– Нормальний актор для мене – це завжди актор відсторонений. І хоча є різні способи існування на сцені, не можна, граючи біль, його відчувати, граючи божевільну, бути божевільною, інакше це загрожує важкими наслідками. Але актор повинен отримувати задоволення від кожної сцени, чи це сцена кохання, чи сцена смерті. Адже, обдурити, обманути публіку, коли більш-менш володієш професією можна, але, щоб ти ще й сам отримав від цього задоволення – це багато чого вартує. Мене зрідка впізнають на вулиці, але трапляється, коли виходиш із театру або їдеш кудись, тобі дякують за пережиті сльози чи сміх. Почути такі відгуки на результати твоєї роботи – дуже приємно, хоча зізнаюсь вам, що актори насправді працюють тільки для себе.
Я страшенно люблю п’єси, де є ансамбль. Я актор, який любить грати у хорошій виставі, де хороші всі. Тоді я волію зіграти бодай маленьку роль, замість у поганій виставі – велику. Так-от, у мене є вистави, які запам’ятовуються саме через розкішний ансамбль: «Гедда Ґаблер», «Безталанна», «Одруження», де я сама бігаю за куліси і дивлюся як працюють мої колеги. Це для мене показник вдалої вистави. А інколи виходжу на сцену і відчуваю – не моє, не мій формат, не моя частота спілкування з партнером по сцені. І це не образа колегам чи драматургу. Значить, я щось не зрозуміла, пропустила щось важливе. Актори – це звичайні люди з хворими амбіціями. Ми також хворіємо, у нас також бувають різні етапи у житті, різний настрій, але коли ти виходиш на сцену з хорошим ансамблем, твої партнери тебе завжди витягнуть, як і ти витягнеш їх.
– Тож, моновистави – це, мабуть, не ваш стиль?
– Це не моє. Чи люблю я дивитися моновистави? Ні. Щоб отримати естетичне задоволення від вистави, пережити катарсис, однієї людини мені мало. До того ж, яка ж це має бути людина, щоб вона заповнила собою весь зал? Я бачила дуже мало таких акторів.
– Чи є у вас друзі у театрі?
– У театрі друзів немає. Є лише партнери і однодумці, і все це дуже змінно. Коли ви працюєте з кимсь над однією виставою – ходите разом на каву, багато спілкуєтесь і так далі, а коли вона закінчилась: «Привіт!» – і все. Ті, з ким я часто потрапляю у склад вистав, стають трохи ближчі, адже ми встигли притертися і розуміємо один одного з півслова, завдяки міміці. За це Кіплінгове «Ми з тобою однієї крові» я і люблю акторство.
– Власне, така спорідненість помітна і у вашій тривалій роботі із режисером Аллою Григорівною Бабенко, яка часто підбирає глибоко співзвучні вам ролі…
– Актори не вибирають ролі, принаймні не я. Але Алла Григорівна володіє вражаючою школою, смаком і якоюсь тваринною інтуїцією. Ми, як часто жартують у театрі, вважаємо, що Алла Григорівна справді може поставити і телефонний довідник, і газету. Вона це вміє. І такій людині треба довіряти, бо я, наприклад, іноді не бачу, для чого вона дає мені цю або іншу річ. Так було з «Дамою з собачкою» А. Чехова, яка згодом була відзначена і у Москві, і в Києві, і у Львові. На початку я взагалі не уявляла, як маю цю прозу зіграти, але я вірила їй і знала, що все буде гаразд. І мій партнер Тарас Жирко був дуже цікавий у своїй ролі. До речі, задумано виставу було з точки зору героїні, хоча А. Чехов писав, власне, навпаки. І було дуже цікаво здійснювати разом з нею такі відкриття. Ось у яких речах Алла Григорівна мене бачить, хоча любить вона і ламати звичні стереотипи, перевертати все у мені з ніг на голову, аби відкрити нову грань моєї гри. Пам’ятаю виставу «Спогад про Саломею» Романа Горака. Матеріал був настільки складний і настільки не давався мені та моїй партнерці Олександрі Бонковській, що ми готові були відмовитись від ролі. Досі не знаю, як Алла Григорівна зуміла так перетворити текст і нас самих під час репетиційного процесу, щоб вистава заграла яскравими барвами. Ознакою успіху стала також реакція молодого покоління у залі, яке, незважаючи на свою далеку від театру культуру, буквально ридало. Для мене Алла Григорівна – це сецесія. Вона ніколи не буває правильна, і мені це імпонує. Страшенно не люблю «правильне» мистецтво, де, здавалося б, усе грамотно, симетрично й акуратно, а немає тієї іскри, яку я називаю неправильністю. В мистецтві має бути щось таке, що привертає нашу увагу, дрібка дражливості, перчинка. А театр завжди повинен вимальовувати знак запитання, не впадати в однозначність, не давати єдино правильні відповіді на питання, а ставити їх глядачеві.
– З якими ще режисерами запам’яталася співпраця?
– З усіма вдавалося знаходити спільну мову. Я загалом натура неконфліктна. У мене зривний і емоційний характер, але я вмію закохати себе в режисера.
– Коли ви працюєте над виставою, що перемагає – інтуїція чи розум?
– Повинно бути все. Ейнштейн ніколи не був би Ейнштейном, якби не мав основи і не знав усіх потрібних формул. Так само й у нашій професії. Для того, щоб у актора прокинулась інтуїція, він мусить знати ази ремесла. Інтуїція може підказати лише один раз, а як ти будеш виходити на сцену завтра і післязавтра? Інтуїцію чекати просто так не можна, вона не прийде. Це робота головою, серцем, душею. Я погоджуюсь із відомим поетичним висловом «душа повинна працювати». Вболівати, радіти, сумувати, думати, бо душа думає – ось що потрібно акторові впродовж багатьох виснажливих репетицій для того, аби те осяяння прийшло. Недарма нас іноді вважають трохи несповна розуму, адже актори можуть ходити по вулицях виразно жестикулюючи руками, стояти вдома годинами перед дзеркалом і щось вигукувати, не помічаючи нічого і нікого довкола, вишукуючи потрібну їм барву гри. Моя донька завжди мені каже: «Мамо, ти постійно розмовляєш».
– Як ви ставитесь до імпровізації?
– Лише після посиленої праці, коли актор досягає певного рівня розуміння, тільки тоді він має право імпровізувати. Але важливо вміти розрізняти, що таке справжня імпровізація. Це не додавання слів, не дописування сценарію, як часто звикли думати. Імпровізація – це вимовити весь авторський текст, весь до коми і крапки, виконати всі завдання режисера, і як в джазі – тема залишається, а ти навколо неї крутишся. Я не знаю чи добре імпровізую, але іноді мені дозволяли робити це режисери, хоча самостійно ніколи не беру на себе таку відповідальність. Та й не багато було ролей, де було б потрібно це робити. Коли ми працювали із чудесним польським режисером Веславом Вудзьким над «Івоною, принцесою Бургундською» В. Ґомбровича, під час праці над фінальною сценою, котра містить довгий монолог, пан Веслав підійшов до мене і сказав: «А ось це, Любо, твоє. Роби що хочеш!». Звісно, згодом він трішки коригував мене, і це також необхідно, адже акторам важко побачити збоку, що потрібно дотягнути, а що забрати. Схожий метод співпраці у нас і з Аллою Григорівною.
– Як ви ставитесь до проблеми сучасної української драматургії?
– Не знаю, наскільки об’єктивною я можу бути у цьому питанні. Колись виходило чимало газет, літературних журналів, які ми регулярно перечитували і могли дати свою оцінку цьому явищу. Однак, вважаю, коли б на горизонті з’явилась нова талановита п’єса, гадаю, ми про неї знали б одразу. Є у цьому питанні ще одна проблема: про що писати? Те, що людям сьогодні в Україні болить, дуже часто далеке від високої драматургії, філософської ідеї, від театру загалом. І в цьому проблема великих державних театрів: ми або привчаємо глядача до «приземлених» вистав без глибоких підтекстів, після яких, і це найстрашніше, вони вже не хочуть іти на Г. Ібсена, А. Чехова чи Е.-Е. Шмітта, або ставимо тонку класику, відірвану від реалій нашого життя. Тут необхідний режисер, який зумів би так чутливо працювати на асоціативному рівні п’єси, щоб усі залишились задоволені. А таких режисерів в Україні обмаль. Обмаль сьогодні і молодих людей, котрі уміють спілкуватися з театром. Вони можуть по три години писати один одному у чаті, а при зустрічі – мовчать. І розум їхній, душа не працюють…
– Що можете сказати про молоде покоління акторів у театрі?
– Молодь у театрі в нас хороша, талановита, і я їх люблю. Навіть по-доброму їм заздрю, бо у них все-таки сильніша університетська підготовка з широкою палітрою наук та дисциплін, з доброю фізичною підготовкою. Особисто я дуже люблю рух, і коли б могла поміняти щось у своєму житті, то, можливо, пішла б на балет. Наша молодь у театрі дуже розкута, гарно рухається, органічна, а якщо чогось їм і бракує, то, думаю, це прийде з досвідом. На сцені мені завжди цікаво і легко з ними працювати, спостерігати, як вони ростуть і розвиваються. Бажаю їм спробувати на своєму творчому шляху праці з різноманітною драматургією, режисерами, манерами гри. Наприклад, у мене була можливість працювати із багатьма цікавими митцями: Ф. Стригуном, А. Кравчуком, Ю. Єременком, А. Бабенко, В. Оглобліним, А. Ротенштейном, О. Ріпко, М. Захаровим, З. Хшановським, В. Сікорським, Б. Козаком, В. Вудзьким, Г. Шумейком. І цей новий досвід завжди колись виринає і допомагає. Шкодую лишень, що мало знімалась у кіно, хоча театр все-таки мені ближчий. Кіно – це фрагменти, монтаж, ракурс, а не зв’язна сценічна дія.
Корисні статті для Вас:   Алла Бабенко: класика завжди актуальна2011-06-06   Лист Міністру культури і відповідь Міністерства2018-01-01   Біографія як видовище2018-01-01     |