Столиці Слобожанщини надзвичайно щастить на таланти. Харків має також власну оригінальну театральну і режисерську школу – знану не тільки в Україні, а й далеко за її межами. Професійна підготовка майбутніх митців у творчих вузах міста має найширший спектр. Серед студентських творчих колективів високим художнім рівнем вистав та режисерською майстерністю вирізняється естрадний театр «Академія» Харківської державної академії культури, якому нещодавно виповнилося десять років.
Своїм народженням він зобов’язаний міжнародному театральному фестивалю «Земля. Театр. Діти» (Євпаторія). Саме тут 1999 р. на сцені міжнародного центру-комплексу «Золотий ключик» він уперше брав участь як самостійний художній колектив – студентський естрадний театр Харківської державної академії культури.
До театру входять вихованці режисерської майстерні лауреата міжнародних театральних фестивалів і творчих премій, заслуженого діяча мистецтв України, професора Сергія Івановича Гордєєва, який є його засновником і художнім керівником, а також автором усіх творчих проектів. Це своєрідна лабораторія пошуку нових форм і методів сценічного втілення драматургічного матеріалу, синтезу різних жанрів естрадного мистецтва.
Після завершення навчання студенти передають репертуар театру новому поколінню вихованців майстра. Таку «естафету» поколінь С. Гордєєв запровадив невипадково. У процесі взаємодії випускники допомагають «новобранцям» наблизитися до практичного втілення режисерського задуму, зробити перші кроки в професії, запозичити досвід колективної студійної роботи над виставою.
«Академія» стає для майбутніх режисерів не лише головною базою практики, а й, передовсім, стилем життя, колом однодумців, сім’єю.
Театр відкрився естрадною виставою-концертом «Шо-у-годно!» (яскраві концертні номери і пародії на відомих естрадних виконавців).
Після неї була «Шинель» за мотивами однойменної повісті М. Гоголя. Гротесковість характерів, ситуацій, навіть фантасмагоричність змушували глядача на півтори години затамувати подих. Ось як на цю подію відгукнулася харківська преса: «Сміливі варіації на вічну тему “маленької людини” не залишають глядачів байдужими, оскільки актори руйнують стіну часу. Вони грають не стільки сценки з конкретної епохи, скільки психологічні ситуації, знайомі кожному, хто стикався з проявами бюрократизму. В образі Акакія Башмачкіна ми впізнаємо самих себе. Так виникає сміх крізь сльози, комічне поєднання з трагічним…» (Мироненко Ю. «Шинель» студентського покрою// Слобідський край. – 2001. – 19 черв.).
Наступний крок у розвитку театру – естрадна вистава «Дзеркало», яку на першому Харківському фестивалі студентських театрів «На крилах кохання» було відзначено почесним дипломом за сміливі пошуки ігрових і розважальних форм.
У виставі «Холстомір», поставленій 2003 року за мотивами повісті Льва Толстого «Історія коня», є елементи і чистої драми, і пантоміми, і мюзиклу. Проста життєва логіка, що відображає правду життя, – основа акторської гри. Не помилковий пафос, а гул трагедії відчувався у цій виставі – найсерйознішій роботі студентів, створеній за всіма законами класичного драматичного театру. Це була вистава-роздум про сенс духовного і безглуздя тваринного існування, своєрідна сповідь людського єства. В естрадно-цирковій дійстві «Місто “Ч”, або Там, де збуваються мрії», створеному 2004 року за мотивами циркової вистави «Куїдам» відомого французького «Цирку Сонця», було багато яскравих естрадних номерів з елементами акробатики, жонгляжу, трюками, фокусами. Актори змогли у цій несподіваній для глядачів роботі вихлюпнути свою молоду творчу енергію, а С.Гордєєв зробив вдалу спробу разом зі своїми учнями звернутися до синтезу різноманітних циркових і сценічних жанрів.
2005-го вийшла вистава «Чехов плаче і сміється» за оповіданнями А.Чехова. Яскраві та незабутні характери чеховських героїв надали можливість вирішити складне, але цікаве завдання, пов’язане з акторським перевтіленням: синтезувати у своїй творчості глибокий психологізм та сатиричність, характерність, притаманну багатьом чеховським героям.
Навесні 2006 року – «Зачарована Десна» за автобіографічною кіноповістю О.Довженка. Формою і спрямованістю вона була експериментальною. Роль автора виконували троє акторів. У виставі використовувався мовний хор і пластично-музичні композиції, в яких були зайняті не лише головні герої, а й усі учасники. Ці елементи допомагали створити поетичну атмосферу, відтворити події прийомами поетико-метафоричного театру.
Газета «Слобода» (27 жовтня 2007 р.) писала: «Ця вистава-ансамбль благородно проста, світла, чиста, життєрадісна, поетична. Романтична повість О. Довженка знайшла у ній адекватне вирішення».
2007 року – «П.Р.К., або Ті, кого видно в темряві» – чарівний світ театральної трансформації, який переносить глядачів зі світу реальності у світ ілюзії. Немов у калейдоскопі, «оживали» людські руки, музичні інструменти, різні предмети, тварини та птахи, мешканці підводного царства. І цьому допомагала магія ультрафіолету… Пластика вистави була максимально наближеною до пантоміми.
Вистава «Karnaval de la Korso, або Витівки шарлатана», поставлена 2008 р. за мотивами капричо Е. Т. А. Гофмана «Принцеса Брамбіла», – ще один крок художнього колективу до опанування виразних засобів синтетичного театру. Ця робота – сплав смішного та серйозного, казки й реальності. Вона навчає глядача розрізняти справжні та фальшиві цінності. Учасникам вдалося передати атмосферу таємничості, загадковості гофманівського капричо, органічно поєднати слово та пластику. Доктор мистецтвознавства І. Зборовець писав: «Виконавці, сценографія, музика виступають як єдине ціле, і цей ансамбль, створений С.І. Гордєєвим, – живе свідчення його педагогічної та творчої праці. Він зумів об’єднати драматичне дійство наскрізним образом карнавалу, який визволяє в людині стихію експресивних, непередбачуваних вчинків, пробуджує природне начало. Сама ідея карнавалізації життя близька С. І. Гордєєву, який зміцнює оптимізм і віру в людину». (Зборовец И.В. Триумф эстрадного театра С.И. Гордеева // Вестник Харьковской государ. академии дизайна и искусств. Сб. науч. р. – Х. : ХГАДИ, 2009. – С. 40–49).
2009 року театр «Академія» показав виставу «Дива у великому місті», продовживши пошуки в освоєнні виразних засобів акторської трансформації та творення театральної дійсності за допомогою ультрафіолетового світла. Саме завдяки цьому і відтворювалися фантастичні події. Кожен глядач зможе почути голос великого міста, побувати у світі, де дива очікують його на кожній вулиці. У казковому сюжеті, звичайно, панує стихія молодості, любові та натхнення, яка закружляє глядачів у вальсі під звуки симфонії великого міста. На цьому можна було б поставити крапку в літописі театру «Академія». Але йому виповнилося тільки 10 років, і в нього чимало цікавих творчих задумів. Студенти планують створити Асоціацію студентських театрів Харкова.
«Академія» вже багато років бере активну участь у підготовці загальноміських свят і концертів, серед яких: «Слобожанське родинне свято», «Вища школа Харківщини – кращі імена», «Спорт протягом життя», «Учитель року», «Тато, мама, я – українська сім’я» та ін.
Своїми досягненнями театр зобов’язаний засновнику і наставнику – Сергію Івановичу Гордєєву, який не тільки викладає і займається наукою, а й є членом правління Харківського міжобласного відділення Національної спілки театральних діячів України Сергію Івановичу Гордєєву. Він працює в ХДАК уже понад 30 років. За його безпосередньої участі у виші було відкрито кафедри хореографії, телебачення, акторської майстерності, магістратура та аспірантура з театрального мистецтва, навчальний театр. Посада завідувача кафедри режисури забирає в нього багато часу, але на першому місці, звісно ж, студенти і творчість.
Зірка Учителя горить дедалі яскравіше, зігріваючи своїм теплом серця учнів.
Корисні статті для Вас:   Мей Вест – кінодіва-бунтарка2017-11-11   Лист Міністру культури і відповідь Міністерства2018-01-01   Біографія як видовище2018-01-01     |