Чи твердження щодо місії піддається сумніву? Якщо навіть і так, то вини актора Леся Сердюка в цьому немає: він, як і багато інших кінематографістів, не зміг виконати повною мірою власну місію на землі через те, що в нашій країні належно не скористалися його талантом.
Лесь Сердюк завершив своє життєве коло. І його акторська кар’єра також набула форми кола: він починав як театральний актор, в театрі творчість свою й завершив.
Олександр Олександрович Сердюк народився 14 жовтня 1940 року в Харкові, в родині актора Харківського театру ім. Т.Шевченка Леся Сердюка. 1961 року закінчив Харківський театральний інститут, і хоча його батько був не просто актором, а й художнім керівником театру, Сердюк-молодший працювати там не залишився: у пошуках самореалізації подався спершу до Прибалтики, а потім до Києва. Зважаючи на той час – час романтиків і бунтівників, – такий крок не здається дивним. У Київському театрі російської драми ім. Лесі Українки розкрити своє акторське «я» молодому актору не випало. Але ж у місті була кіностудія ім. О.Довженка, і там починалося цікаве творче життя, до якого долучився і молодий Лесь. Хоча до кола провідних майстрів увійшов не відразу. Його героїчна зовнішність була доречною у фільмах про революційних моряків, чекістів («Загибель ескадри», «Зустріч біля високих снігів»), у фільмах воєнної тематики («В’язні Бомона», «Дума про Ковпака») – їх постійно продукували не тільки на рідній студії, а й в інших республіках. Чи не вперше Лесь Сердюк знявся в головній ролі у фільмі Григорія Кохана «Жива вода» (1971), зігравши мудрого й тонкого душею лісника, що живе в Карпатах. Знімав фільм талановитий оператор Олександр Антипенко, і красиві портрети актора чудово гармоніювали з так само красивою гірською природою.
Можна згадати ще чимало фільмів, у яких залишив енергію актор, проте назви цих фільмів мало що скажуть нинішньому глядачеві. Й лише у віці 39 років актор раптом відкриває себе невідомого. Відкриває завдяки творчій співпраці з колегою і товаришем Іваном Миколайчуком. Роль Данька у «Вавилоні ХХ» постановник приміряв для себе. Але після тривалої розмови про життя, про Чорторию і власну родину, про родину кінематографічну й дещо дивний твір Василя Земляка поїхали в музей під відкритим небом у Пирогові знімати проби. Вони виявилися настільки вдалими, що увійшли до фільму. На вечорах пам’яті Івана Миколайчука Лесь Сердюк не втомлювався згадувати ту дивовижну атмосферу, яка панувала на зйомках і яку творили духовно споріднені актори-однодумці, що втілювали персонажів «Лебединої зграї»: Ярослав Гаврилюк (молодший Даньків брат), Борислав Брондуков (Явтушок Голий), Таїсія Литвиненко (його зрадлива дружина Пріся), Іван Гаврилюк (матрос Клим Синиця), Анатолій Хостікоєв (поет Володя Яворський), Кость Степанков (куркуль Бурбела) і, звичайно, Іван Миколайчук (філософ Фабіян). У це розкішне суцвіття Лесь Сердюк додав свого будякуватого Данька. У фільмі він, щоправда, не краде коней, але жадоба легкого збагачення не дає йому спокою, він марить скарбом, закопаним біля рідної хати. А ще він незамінний на сільських гуляннях, вабить його красуня Мальва, та у його ставленні до жіноцтва проглядається груба сила, вуглуватість і різкість. Одне слово, його герой вніс необхідну дозу критики в національний характер. А ще – прихований гумор, який культивував не так актор, як режисер, що не уявляв українських характерів без химер і гумору. Данько був пізнаваний і реалістичний, хоч актор зізнавався, що, знімаючись у Миколайчука, не зовсім усвідомлював те, що робив перед камерою. Однак, саме поетичний фільм дав йому можливість розкритися на повну силу.
У кіно більшою мірою, аніж в театрі, використовуються вроджені риси людини, такі як природність, незумисність. На відміну від експлуатації зірок як надійної приманки для глядачів, українська кіноакторська школа вирізняється глибинним входженням у роль і природним, без особливих лицедійських засобів у ній існуванням. Знімальний процес перетворювався на гру не за професійним обов’язком, а за суттю, постійно підтримувався стан творчого піднесення, обходилось без логічних пояснень завдань і надзавдань ролі. А для цього потрібна атмосфера дружніх стосунків. Лесь Сердюк незмінно вносив у знімальні колективи товариськість і приязнь.
Йому нерідко випадало грати мужніх, відважних, можна навіть сказати, крицевих героїв – таким є князь Святослав, котрий усе своє життя провів у завойовницьких походах. Таким його втілив Лесь Сердюк у фільмі Юрія Іллєнка «Легенда про княгиню Ольгу» (1983). Актору личили історичні костюми.
У реальному житті Лесь Олександрович був привітною і доброзичливою людиною – це знають його колеги, його студенти. І тому ще більше вражає його перевтілення, коли він створює персонажів негативних, а трапляється, і викінчених негідників. Саме таким був його Вільгота у фільмі Юрія Іллєнка «Солом’яні дзвони» (1987) – за цю роботу актор здобув нагороду за кращу чоловічу роль на МКФ у Карлових Варах. Вільгота позбавлений демонізму, навіть у дрібні біси не годиться. Це прозаїчний негідник, занурений у побут. І його злодійства не виходять за рамки побутової свідомості. Ним керує бажання урвати собі за рахунок чиїхось страждань і горя. Це був прояв національної самокритики українських кінематографістів, і трапився він не тільки тому, що Юрій Іллєнко і Лесь Сердюк віддавали данину модній на той час «чорнусі». Твори Євгена Гуцала, який схоплював у житті різні характери і злочини на «клітинному» рівні, очевидно, привабили постановника можливістю тверезого і чесного осмислення зла. Але фільм швидко забули, мабуть, тому, що персонаж не вписувався у параметри нації, яка постраждала в історичному масштабі. Все-таки, неприємне видовище – людина, що мімікрує, пристосовується до насильства, дріб’язкова і жадібна, одержима ненавистю. Такий портрет нелегко створити – роль психологічно складна. Тим більше, що мозаїчне і багатолике середовище фільму своєю перевантаженістю немов затіняє центральний персонаж. Але створений місткими і лаконічними засобами Вільгота став у акторській біографії Леся Сердюка важливою віхою – було взято серйозний рубіж майстерності. Сам актор також цінував цю роботу. А ще – роль поліцейського Карпа Петровича у фільмі Леоніда Осики «Подарунок на іменини» за М. Коцюбинським. Актор створив образ людини без комплексів, людини, морально скаліченої власною професією жандарма, здатної пишатися тим, що покаже своєму синові-гімназистові, як страчуватимуть революціонерку: «Навіть віце-губернаторський хлопець не зможе побачить, що я покажу Дорі…»
Останні 20 років акторська кар’єра Леся Сердюка зробила відчутний крен у бік мілітаризму. Йому таланило на воїнів різних історичних часів. Його сотник Журба охороняє доньку гетьмана Богдана Хмельницького Олену у фільмі Осики «Гетьманські клейноди» (кіностудія ім. О.Довженка), охороняє чесно і доблесно. Ніхто не повинен здогадатися, що вона зберігає гетьманські клейноди… Тим часом дружину сотника з маленькими дітками бере в заручники Заброда і вимагає взамін саме клейноди. Нехай цього разу персонаж Леся Сердюка і не був центральним, все ж актор вибудував його точно й філігранно, адже він немовби народжений для того, щоб грати славних предків козацької доби.
А в телесеріалі «Роксолана» (режисер Борис Небієрідзе, «Укртелефільм») його Касим-паша очолював військо султана могутньої Османської імперії. І хоча критики знущалися над нечисленністю цього кінематографічного війська під час бойових дій, та, якщо абстрагуватися від цих епізодів, пам’ятаючи, що сюжет розгортається довкола палацового життя, то неважко помітити: воєнначальникові приділено в ньому чимало місця, хоча він – один із небагатьох, хто не бере участі у хитросплетіннях інтриг і прихильно ставиться до Роксолани. Актор знайшов барви, причому досить стримані й разом з тим переконливі, щоб його герой запам’ятався. Тут безумовно важливою є зовнішня виразність. Природно сприймався в історичних декораціях і його козак Кінь-Голова у фільмі Свердловської кіностудії «Дике поле». Актор вірив, що зможе передати дух козацької вольниці, але, на жаль, «Дике поле» вийшло декоративним, не дуже переконливим (київські глядачі бачили фільм на МКФ «Стожари»).
Загалом кінець 80-х – початок 90-х були роками плідними: Лесь Сердюк знявся також у фільмі Ярослава Лупія «Партитура на могильному камені», де дія розгорталась у психіатричній лікарні, а там схибити не можна. Проте надмірне нагнітання жахіть вже переставало жахати, а серед багатьох безумців (межа між хворими й лікарями досить умовна) втрачається драматизм долі митця.
Виношував Лесь Сердюк задум спільного з Л.Осикою фільму «І не введи у спокусу…». Але інвестора не знайшлось, а режисер після тривалої хвороби помер.
Проте не в правилах актора втрачати надію, хоч він і тверезо оцінював ситуацію. Його оптимізм живився конкретною роботою – зі студентами, зустрічами, хоча й нечастими, з улюбленою справою на знімальному майданчику, участю в озвучуванні. Зокрема, Сердюк озвучив цікаву науково-популярну стрічку «Відгомін забутого неба» Сергія Марченка. Підготував програму відеофільмів, присвячених колегам. Першу частину «З тими, кого люблю. Давид Черкаський» було показано в Будинку кіно.
2001 року Лесь Сердюк знявся в ролі Самойловича у фільмі Юрія Іллєнка «Молитва за гетьмана Мазепу». Серед історичних персонажів невелика за обсягом роль попередника Мазепи не загубилася в експресивному, феєричному фільмі. 2009 року Лесь Сердюк зіграв одного з помічників Тараса Бульби в екранізації гоголівського шедевру на «Ленфільмі».
Отже, Лесь Сердюк знімався, що в часи малокартиння було неабияким везінням для людей його професії. Та це мізерна частка того, що актор з його досвідом міг би дати глядачеві. Жаль, що в нас майже не знімали історичних фільмів, де б його зовнішні дані (немов викарбувані риси обличчя, струнка постать, виправка, легкість рухів) й сила внутрішнього наповнення образу знадобилися б. Та й він марив про запорозьких козаків на екрані, перечитуючи Яворницького, «Козацьку державу» Валерія Шевчука. А «Вавилон ХХ» був для нього немовби точкою відліку в оцінці сценаріїв (наприклад, він говорив: «Кілька років тому Наталя Мотузко дала мені прочитати сценарій «Простодухий» за повістю Валерія Шевчука. Після «Вавилона ХХ» я такого сильного сценарію не читав»).
Одним із сильних театральних вражень 2009 року стала вистава «Одруження» за М. Гоголем в перекладі Остапа Вишні на сцені Національного театру ім. І. Франка. Ірина Дорошенко, Любов Кубюк, Олексій Богданович, Богдан Бенюк, Василь Мазур, Олександр Логінов, Юрій Ребрик творили вишукане мереживо комедійних ситуацій. В цей блискучий ансамбль органічно вписався Лесь Сердюк в ролі Жевакіна. Вона йому пасувала: стриманий, різкуватий й водночас не грізний, а смішний відставний військовий. Стилістику вистави Валентина Козьменко-Делінде актор не тільки сприйняв, а й наповним власним неповторним шармом.
Лесь Сердюк залишився в пам’яті яскравою індивідуальністю і, без сумніву, значною мірою автором своїх ролей.
Корисні статті для Вас:   Мей Вест – кінодіва-бунтарка2017-11-11   Лист Міністру культури і відповідь Міністерства2018-01-01   Біографія як видовище2018-01-01     |