Кінорежисер Ізраїль Гольдштейн. (1918-2003)
Що згадує?
Про що думає?
На що сподівається літня людина?
Що їй сниться?
Що болить?
І що тривожить?
Що любить, а що не приймає?
Чи пам’ятає вона те, що було вчора?
А рік? А 30 чи 70 років тому?
І що саме пам’ятає? Тільки контури подій? А деталі?
І невже почуття, які переживав тоді, коли був у минулому столітті, теж пам’ятає?
Любиш, любиш, любиш,
Любиш, любиш, любиш,
Любиш, любиш, любиш!
Любиш чи ні? Секрет!
Дурна пісня, а з голови не йде! Я, бачиш, навіть таку дурницю пам’ятаю! Я все пам’ятаю. Все! Тільки знаю, що все, що в цій, моїй, пам’яті, нікого не колише! Нікому не потрібне! Сиджу неподалік дому на автобусній зупинці. Поруч – хлібний кіоск. За спиною – те, що залишилося від документальної кіностудії. Сиджу… Довкола – люди, а шкірою відчуваю – сам!
І вже давно-давно на цьому людному п’ятачку не чіпляюся до перехожих з цією своєю пам’яттю.
«Знаєте, – зазвичай так починав. – Знаєте, а от у 1928 році ми, тоді ще хлопчаки, були…». Були! Про що говорити далі, якщо бачиш холодні очі, якщо тобі, не вислухавши, кажуть: «Відчепися, діду! І без тебе тоскно!» Тому тоскно, тому нудно. Той поспішає. А мені? Вдома самотньо і порожньо. Тут – важко і незручно. А добре там, де нас немає!
Любиш, любиш, любиш…
Любиш чи ні? Секрет!
Недавно «відкопав» шматок старої кіноплівки… Цікаве вбрання в мене тоді було. Не за уставом. Літня форма одягу, а на голові – зимова шапка з зіркою. Мабуть, того дня холодно було. Я тоді капітаном Радянської армії був (непереможної й могутньої армії), а водночас – і кінооператором. Мій асистент мав перевірити кінокамеру: він попросив мене стати на сходах біля Жовтневого палацу і щось сказати. Я й сказав… Сказав те, що з мене, тоді 27-річного чоловіка, завжди (коли в мене був хороший настрій) рвалося назовні. Не я їх вигадав – ті слова, однак те, що вони були моїми, кревними, – це точно! Ось, глянь! Усе плівка зберегла! Ніби вчора я захлинався від пафосу, декламуючи вірші духовного вождя, вождя мільйонів, прізвище якого, думаю, тут дуже скоро забудуть!
«Уважаемые товарищи потомки!
Роясь в сегодняшнем окаменевшем дерьме, наших дней вспоминая потемки, вы, быть может, вспомните и обо мне. И, наверно, скажет какой-нибудь профессор, строя эрудицией вопросов рой, что жил де такой певец кипяченой и ярый враг воды сырой! Профессор! Сбросьте очков велосипед. Сам расскажу о времени и о себе. Я ассенизатор и водовоз историей мобилизованный, призванный…»
«Сам розкажу про час і про себе» Сильно сказано! Чесно кажучи, мені-от теж запропонували самому розповісти про час і про себе. Ще рік тому прийшов до мене один режисер і вельми серйозно запропонував: «Розкажіть! А ми познімаємо». Фізіономія в нього – ну, не те щоб хитра… Одне слово, довіри не викликає. Я розкажу, а він? Піди знай, що він далі зробить! Якою картинкою прикриє мої слова – такий зміст і вийде! Кіно – штука складна! Слова «Моя батьківщина», скажімо, можна поставити поруч із зображенням картини колишнього Радянського Союзу, а можна… і поруч із в’язницею (я то знаю, як це робиться). Він «натворить», а мені відповідати! Та… Ну… Хай йому грець! Погодився. Проте… Пильнувати! Пильнувати і пильнувати!
***
Погода і нині огидна. Чимось зайняти себе треба. Передусім – умитися й поголитися. Це – святе! А от снідати чи ні? Жахливо нудне заняття. Треба дістатися до кухні. Відчинити холодильник. Дістати яйце, масло. Взяти сковорідку. Ввімкнути газ. Розбити яйце. Підсмажити яєчню. Шматок хліба відрізати. Закип’ятити воду і сісти за стіл. А це важко. Ногу хвору треба прилаштувати. Нога, зараза, болить страшенно. Одну прооперував, коли мені було вісімдесят років, тепер – болить друга (боляче сідати на кухонну табуретку). Ой, боляче! Так… Поснідали. Тепер підвестися. Взяти щітку, посуд й, увімкнувши воду, помити його з милом. Дивись – і півтори години життя як не було!
* * *
Господи! Як тягне на вулицю! Ну, і грець із ним, що дощ! Дощ! Чаю треба купити? Гречки купити… От цукор скоро скінчиться… Дощ! Не розтану! Так… Ми порадились, і я вирішив… На вулицю! Тепер підготовка до виходу в світ.
Вдягнутися треба? Треба. Де моя курточка? Ось вона… Сумку знайти чи сітку… Де вона, зараза, причаїлася? Так… А ось і вона. Тепер – парасоля. Парасоля – на місці. А от шапку вдягнути чи ні? Звісно, вдягнути! Милиця… Ну, чого ти скрипиш, милице… Чого бурчиш… Мій найвірніший друже і товаришу! Надія й опора. Не бурчи! На повітря нам треба, дружище, на повітря і волю! Вперед! Ідемо! Скрипимо, проте йдемо! Свіже повітря на вулиці… Пташки співають, і десь Висоцький надривається:
Но и в поле все не так…
Нет того веселья…
Людей на зупинці небагато, однак лавочка моя, мій головний спостережний пункт, моя улюблена лавочка – не вільна. А от біля хлібного кіоску – повно народу. Запах свіжого хліба чую за кілометр! Це звідти – з черги – хрипить Висоцький: продавцеві веселіше, та й покупцям Висоцький не завадить.
Ну, що? Підемо до лавочки. Постоїмо хвилину-другу. Маршрутки – вони ходять часто. Прийде – от і звільниться місцина. Тоді й сяду… Передихну перед марш-кидком через дорогу. Там гастроном… Це – небезпечний рейс. Треба набратися сил. Стою. Жду. І раптом чую:
– Сідайте!
Дивовижно! Поступаються мені місцем!
– Сідайте! – а в очах – досада. – Ну, які тебе чорти сюди принесли, діду? Що тобі, старий, під дощем робити?!
Гаразд. Посиділи… Тепер – час! Пора переправлятися по чай і цукор. Скрипнули гальма. Завила сирена.
– Пень придорожній! Геть з глузду з’їхав? «Оборзєл» чи що, інвалід хріновий?! Ти що, бля, потворо, повзеш під колеса?! –
Це привіт від мерседесівської шпани. Господарі життя!
Ех! Милицею б – та по капоту! Але справжній друг немов припаявся до землі. І він має рацію. Навіщо поспішати до крематорію? І Висоцький має рацію:
Эх, ребята, все не так,
Все не так, как надо.
* * *
Кожен ранок починається з тупика. Прокидаюся… Розплющую очі, а за півтора метра від мого ліжка – пласка шафа. Тупик.
За кожним із трьох вікон квартири – понурий заводський тупик. Раніше там то людину, то собаку, то машину можна було побачити (щось рухалося, щось гуркотіло), тепер – «глухо, як у танку».
Влітку, правда, ввесь цей місячний краєвид затягується зеленим кольором. Просто під моїми вікнами кілька дерев викидають сотні тисяч листочків. Заводський тупик зникає, а за рамами віконного скла – немов прибитий до них – суцільний зелений килим. Естетичніше… Але… Однаково тупик!
Щоб побачити й почути щось живе, треба дістатися до телевізора. Увімкну його. Зараз… Ось… Ось… Так! Увімкнув нарешті… послухаймо… й подивимося…. Так… Тьху, ти, Господи! І тут – те саме! Кажуть: «Уся країна – в тупику!».
* * *
За вікном понуро і дощ зі снігом. Чого ти так роздзвонився, будильнику? Волаєш як недорізаний? Що, милицею вперіщити? Тріщить, а тут серйозне радіоповідомлення! Водоліям, кажуть, а я ж Водолій, варто утриматися від великих фінансових операцій. Це треба взяти на озброєння! Купу грошей зекономлю! Скільки там у мене до чергової пенсії? Хоча… Стоп. Сьогодні ж – що? 6 листопада! Господи! Як же забути таку дату!.. «Війська Першого Українського фронту сьогодні, 6 листопада, оволоділи містом Київ!!!» До дідька астролога! Гуляємо! Сьогодні свято!
Звичайно, німці нам дали прикурити! На початку війни – ой як прикурити дали! Та потім і ми їм вернули… Сповна!
Пам’ятаю, як гнали їх по Хрещатику – 25 тисяч полонених (досвідчених), здорових лобуряк. Гнули свою лінію! Та недовго! Найшла коса на камінь! Яка ж тоді в нас сила була, якщо ми подолали ту силу! Вони пройшли, а за колоною цією ганебною пустили поливальні машини. Щоб і сліду не залишилось! Ото був кадр!
* * *
Мабуть, я чогось не розумію. От – після тої ж війни… Німці спалили, підірвали, розграбували, витоптали Україну… – відкинули на початок ХХ століття.
Заводи – розбиті, шахти – зруйновані, затоплені, в руїнах міста і селища. Але ж отямились! За кілька років витягли самі себе з прірви.
Чому тоді могли, а сьогодні немає сили?
Не знаю… Не розумію, але бачу: стоять міста, заводи, шахти, кіно стоїть! І нічого не зруйновано, і нічого не спалено… і німців нема! А все одно! Як після водневої бомби – все неживе!
* * *
Якщо мене запитати: «Де твоя парадна синя сорочка?» – я відповім: «Там же, де і парадна біла – в комоді!». Дві сорочки на вихід. Й обидві – в комоді. Обидві накрохмалені й обидві випрасувані. Тож виглядати на зйомці, а сьогодні зйомка, я буду цілком пристойно. Та от… Яку вдягнути?
Нормальні люди – я маю на увазі професіоналів, заздалегідь обговорюють такі питання – в якій кольоровій гамі вони хотіли б бачити свого героя. Але то – професіонали! А ці… Та грець з ними! Одягну білу! А може, синю! Чи білу? Півдня вже морочусь дурницею! Вирішую: приїдуть – підкажуть! Добре – ну, а колодки орденські – потрібні? Нормальні професіонали і це обговорили б! Ці – ненормальні! Добре… Колодки – в кишеню! Може, й знадобляться!..
Не знаю, як з гамою, не впевнений, що з орденськими колодками, та от у годиннику своєму я точно – не сумніваюсь. А він показує – кінознімальники мої затримуються. Півгодини чекаю… Годину… Півтори…
Ну… Нарешті. Дзвінок у двері! Я не садист, та все одно, поспішати не буду! Дзвоніть… Ще… і ще разочок… Дзвоніть. Тепер, коли ми… квити… можна впускати!
Хор-р-роші гості!
З порога без «Здрастуйте»: «Ти що ж не зміг за цей час одягтися?!»
«Міг», – кажу, – та от, не знаю – яку сорочку одягти». «Одягни хоч кожух! Сьогодні знімаємо фасад кінотеатру Довженка, а ти там – на загальному плані, підеш, зупинишся, а потім далі підеш! Тож можеш одягти й кожух!»
Одягли синю. Вивели на вулицю. Біля воріт – шикарний Бе-Ем-Ве чекає! Де ці злидні такого красеня орендували?! Втім, молодці! З моєю ногою в студійний уазик нізащо я не вліз би!
Ну ось і приїхали. Загальмували біля будівлі з величезним написом «Red and Whitе».
Розвернули камеру…
Тепер це такий же кінотеатр «Довженка», як я – Марина Владі!
Стриптиз там якийсь… Казино… З середини цього «вогнища культури» доноситься какофонія, в якій можна розрізнити лише декілька слів: «Мені все по барабану! Нам усе по барабану!»
Починається зйомка. Пішов… Зупинився. Плюнув і далі пішов.
* * *
Сьогодні мої роздуми про перебудову, про шок, якого я зазнав.
Хочеш перебудову – впусти в дім кіноархарівців! Пустив! Почали з їдальні…
– Так… Стіл не там стоїть! – Зсунули… – Стільців багато! – Винесли. – Журнальний столик заповнений не тим мотлохом! – принесли свій, мій – в коридор! – Фотографії на стіні не там висять, і не ті. – Повісили там, де хотіли, свої!
Портьєри мої – не того кольору! Не так висять. Тюль теж не та! Замінили!
– Телевізор навпроти вікна – погано! – Запхнули в куток.
– Крісла – не ті! – Своїх, на щастя, не привезли… Змирились… Одне віднесли у ванну, другому місця поки знайти не можуть… Знайшли… сучі діти!
Сервант хочуть зсунути! Мовчу… Не вийшло… Знову спробували. Плюнули. Змирились.
Повернулися до передпокою. Вішалку залишили на місці. Під нею інвалідна коляска. Задумались… Ця коляска рятувала мене після операції. Тепер слугує замість тумбочки.
В парадне коляску!
– Навіщо? – кажу. – Прекрасна деталь!
– Така деталь вимагає… вимагає детального пояснення!
В парадне! – Гаразд… Вриваються до кабінету.
– Ліжко – повернути! Килим над ліжком – зняти! Ні… Знову повісити! – Стіна їм не підходить. Повісили. Рушили до письмового стола…
– Чому не працює настільна лампа?!
Полагодили! Поки що це єдиний плюс! Придивились до стола.
– Непорядок!.. Навіщо валідол? Прибрати! Валокордин – на книжкову полицю, авторучки – в стіл, олівці – в пенал, клей – в шухляду, газети зі столу!
– Не чіпайте мій записник!
– Ні, книжку – сховати!
Ховаю в халат.
Націлилися на книжкову шафу.
Тут книжки, кажуть, – ті, а ось тут – не ті! Ті, що тут, переставте туди, а ці – сюди. Переставляють.
Мовчу. Мовчать і вони. Розглядають знімки за склом книжкових полиць. Там Маяковський, Соня і я. Так... Мої фото пересувають, а Сонині залишають… «А Маяковського фото – забрати геть!»
– Ні, – кажу, – не дозволю!
Пропонують компроміс: «Посуньте!».
Нехай!
Кидок на кухню. Йду за ними спокійно. Кухня крихітна. Там багато шкоди не завдадуть! Умивальник не відірвуть, газову плиту не посунуть, кухонну шафу прибито намертво.
– Холодильник, – попереджаю, – може в руках розсипатися. Він у мене старожил!
Погодилися, але роботу собі знайшли.
– Кухонний стіл від вікна до дверей!... Ще ближче до дверей!... Ще… Норма!
– Стільчиків… три штуки… Залиште один!
– А чому так тьмяно на кухні?
Спинилися біля вікна. «Добре б спиляти кілька гілок». Заперечую. Змирилися… Вийти з кухні вони вже не можуть – стіл закриває прохід. Винахідливі: проповзли під столом!
Тепер заносять кабелі, коробки розподільників, освітлювальні прилади, кінокамеру; з десяток штативів – один для камери, інші – для світла, звукозаписувальну апаратуру.
Все з ніг на голову! Нема де пройти! Окупанти заспокоїлись, а я – в нокауті. Прошу тайм-аут. Присів у парадному в інвалідний візок.
За сусідніми дверима магнітофон горлає на повну:
«… Це не твоя земля // І не твоя любов. // Це не твої слова // І не твоє ток-шоу…»
Не моє… Це точно!
***
Днями знову їздили до міста. На зйомки.
Поїхали на базар. Маленький такий, непомітний, скромний базар. Вийшов із авто, глянув – і стиснуло горло! Торгують орденами. Сотні орденів – аж до геройської зірки! Поряд галасливі громили… Зрозуміло, зйомок не буде…
Охоронці дали зрозуміти: витягнете камеру – не зберете кісток. Режисер погодився, та мені каже: «Якщо вже приїхав – походи, подивися хоча б, що продають».
Уже в машині дізнався: оператор усе зняв… другою камерою, через паркан!
***
Яке нині число?
Ні, який місяць – знаю. Місяць – травень. А от число яке? А день який? Та грець із ним… З’ясуємо. Сьогодні… тридцяте! Сьогодні знову приїдуть знімати! Як можна знімати живу людину, якщо плівки рівно стільки, що, добре прицілившись, можна зняти лише дорожній стовп? Приїдуть… Посадять у крісло, з усіх боків обставлять освітлювальними приладами, прив’яжуть до мікрофона й нудно запитуватимуть: «А скажи те або те!». Зіб’єшся одного разу, все одно підуть далі. Плівка, вона – валютна! Раніше такого не було, але плівка була.
А ще їм потрібні будуть фото. От би й знімали, як важко добути ці фотографії!
Треба сісти поближче до шафи. Ось так… Покласти милицю на ліжко. Повернутися до шафи й нахилитися до нижньої шухляди. А це не шухляда, а просто тобі плита чавунна! Спробуй витягни! Де ж її, заразу, заклинило? Ну! Не хоче… Та й грець із нею… Перепочину і знову потягну. Ну… Раз! Два! І три! Ледь не гепнувся зі стільця. Але – перемога! Ось вони – мої найбільші скарби! Знімки, листи, телеграми. Є навіть відрядження від 22 червня. Не чекав, поки покличуть, – сам побіг на війну! А от і одна з головних скарбниць!
Чого ж ти, альбоме, такий важкий?! Цілий пуд важиш. Пуд-не-пуд, але таки важезний! Так… протер пилюку… і повернімося до бойового побратима… де ти, милице? Куди ж ти, дорогенька, сповзла?! Помагай-бо!.. Нормально…
Взяли альбом… присунулися з ним до столу! Окуляри… Де вони?... Ось… Ввімкну лампочку… Що ж таке з цим вимикачем?!. Знову пора когось кликати! Ще раз… і ще… От!.. Світить! Нарешті... Стомився…
Дзвінок. Приїхала група. Вічно спішать… Поставили світло. Зняли фотографії… Потім прикріпили мене до мікрофона. Встановили нове світло, сказали: «Скажи те-то!». Сказав. «А тепер те-то». Сказав. Зняли мікрофони, розібрали камеру, винесли світло.
Навіть «дякую» по-людськи не сказали, – буркнули щось собі!
«От діячі!» – бубоню собі під ніс. Біля дверей стоїть режисер. Здивовано повернувся: «А що?... Може, ти ще щось хотів на камеру розповісти?»
«Та ні», – кажу.
«Здалося»…
***
А де ж тут Гребенщиков?
От! Ставимо… Гребенщикова… Вона його любила. Любила Сонька Гребенщикова… Та й мені він не заважав…
Скажи щось… заспівай…
…Ясно солнце с луною над тобой не заходят,
Вкруг корней твоих реки золотые текут;
А на веточке верхней две волшебные птицы,
Не смыкая очей, все тебя стерегут.
Сьогодні чергові роковини… В мене в запасі пляшка… Наповнімо келихи…
Один – біля Сониного портрета… Інший – собі…
Постоїмо, пригадаємо.
То що, будемо цокатися?
Ти пробач мені, рідна, пробач, що… поминати тебе… нині більше нема з ким!
Випиймо вдвох…
***
Перший, хто повідомив мені, що я дожив до світанку, – це, звісно, будильник. Голос у нього препаскудний. Вигляд старезний, а от серце – залізне! В нормі! Працює без перерви ось уже років п’ятдесят.
Колись він мені здавався просто красенем, а голос – і дзвінким, і радісним.
Тоді він щодня сповіщав мені, що пора вставати й працювати! Сьогодні, правду кажучи, він мені лише заважає. Добре, звісно, що дожили до світанку, та навіщо вставати і де працювати? Ще більше він заважає тим, що просто підриває мої сни. Півдня потім ходжу, пригадуючи, що ж таке мені наснилося, а пригадати не можу.
Та сьогодні, щоправда, моя взяла! Пригадав. Китайці кажуть: якщо побачив у сні імператора – це до несподіваної радості. Але, ведуть китайці своєї, якщо імператор пропонує пити, то це – до хвороби.
Не дочекаєтеся! Сподіватимусь радості!
Ніхто не пропонував мені випити, хоча пити дуже хотілося. Спітнілий, під сонцем, бігав я з кінокамерою в цьому сні й знімав імператора Микиту. Один-в-один, як це колись було в другій половині сорокових у реальному житті.
Це потім Микита стане імператором усього Союзу, а тоді він імператором в Україні служив. Гарний чоловік був, до речі. Розумний, хитрий, міцний. Скільки операторів знімали Микиту Сергійовича, а от нині – нічого, крім зустрічей, трибун, парадів, засідань і не побачиш. Нема справжнього Микити! Як жив, що любив, як відпочивав, що пив, як дітей пестив… І це велика втрата. Втім, це стосується майже всіх більш-менш відомих радянських начальників. І до правління Хрущова, і після документально знімати людський вимір їхнього життя навіть теоретично не припускали! А шкода. Багато з них були людьми небуденними, цікавими. Тож глядач документального кіно вже ніколи не зможе заглянути за куліси сцени, на якій ці, не останні в нашій історії, люди самі себе прикували до трибун… навічно.
До речі, про китайців. Вже два тижні не було гарячої води, а нині – дали! Я не китаєць, а сон усе одно в руку!
Зустріч з імператором – до несподіваної радості!
***
Головним моїм пунктом спостереження за життям країни, крім телевізора, є, звісно, лавочка на автобусній зупинці.
Міститься цей спостережний пункт вісімдесят кроків від мого дому, і, сидячи на лавці, можна побачити й почути чимало. Тут легше, ніж удома, думається, легше пригадується і легше дихається.
Вчора почув старий анекдот.
«Ведуть Брежнєва по Лувру і пояснюють. Ось, мовляв, Гоген. «Гоген», – повторює Брежнєв. Ось Ренуар… «Ренуар». «А це, – Брежнєв підходить до однієї з рам, – мабуть, Пікассо?». «Ні, пане Генеральний секретар, це – дзеркало!»».
Звісно, нічого доброго, коли на чолі держави перебуває хвора людина. Брежнєва пам’ятаю ще в ті роки, коли він був породистим, міцним і розумним чоловіком. Маразм почався згодом… А разом із ним – початок розпаду мозку і країни.
Всі бачили (й ми не виняток), документалісти бачили, що відбувається з головним керівником країни, але зустрічали оваціями його літературні труди, маршальську форму і нескінченний потік нагород… за кожну прожиту добу. Всі все бачили і всі все розуміли…
А що робили?
«Розум, честь і совість нашої епохи» робили.
Тут варто пояснити. Ми й раніше, всі ми, і я, грішний, співали алилую партії та керівництву, але… робили це, головним чином, за покликом серця, – ми ж бо в ідею вірили! У вождів своїх вірили!
Вірили Сталіну й Хрущову, і кожному члену Політбюро вірили, якщо, звісно, він не виявлявся «ворогом народу».
Вірили, що генетика – класова буржуазна наука, а кібернетика – продажна дівка імперіалізму.
В те, що доженемо й переженемо Америку, щиро вірили! І в те, що настане комунізм, також вірили! І, звісно, були певні в тому, що непорушний фундамент всіх наших теперішніх і майбутніх успіхів – найпередовіше і єдино-правильне марксистсько-ленінське вчення. А хто з нас у це не вірив?
Епоха була така… епоха сліпого фанатизму. А от у розпал брежнєвського застою, вибачте, все було вже інакше. Хто і в що міг вірити, дивлячись на безумного правителя? Ніхто вже в ніщо не вірив, але твердо знав: чим голосніше крикнеш «Слава КПРС» – тим більше отримаєш. Прийшов час імітації віри й імітації сліпого фанатизму!
Безумний час, коли талановиті, Богом обдаровані люди (а інших би й не підпустили) часто просто підпирали одне одного, щоби першими прорватися й отримати держзамовлення на створення
Корисні статті для Вас:   "Осінь...Чи доживемо до світанку?"*2011-03-16   Лист Міністру культури і відповідь Міністерства2018-01-01   Біографія як видовище2018-01-01     |