«Любити чи вбити?»
за водевілем А. Чехова «Ведмідь».
Режисер Вілен Новак. Одеська кіностудія.
2008.
«От нечего делать написал водевиль «Медведь», – повідомляв А. Чехов І. Леонтьєву в лютому 1888 року. В жовтні п’єсу поставив театр Корша, трохи згодом – Александринський театр, де «Ведмідь» пройшов з фурором. Цей водевіль мав щасливу сценічну долю – його грали в багатьох театрах, в тому числі й аматорських. 1895 року його було поставлено в Товаристві мистецтва і літератури, а взимку 1900 року на вечорі, який влаштувало це Товариство, був присутній Лев Толстой. Як писала О. Кніппер, Толстой «сміявся до упаду і йому сподобалося». Газета «Театр і життя» інформувала: «Ведмідь» – це жарт, побудований на «неможливому» анекдоті, який не претендує на життя чи «природність». Були й негативні відгуки, як-от цей: «Ми всі бачимо в Чехові великий талант, але, безперечно, хибно спрямований. «Ведмідь» – жарт, але не жартівливими наслідками загрожує він молоді. Це небезпечний шлях, Чехов!» («Русское слово», 1888. 5.ХІ. №45). Відгук іншого видання теж важко назвати позитивним: «Очень милый пустячок, услаждающий нетребовательную публику».
У наш час цей твір увагою не тішили. Обсяг твору маленький – усього 45 сторінок. Не розігнатися. Та й комедійні жанри набули іншого вигляду. Водевілі, чия драматична дія побудована на інтризі, на анекдотичному сюжеті, вийшли з моди. Щоправда, Чехов у своїх водевілях відмовився від куплетів, але зберіг водевільну побудову сюжету з його парадоксальністю, стрімкою дією, несподіваною розв’язкою, назвавши їх одноактними п’єсами.
Одесити люблять жарти й анекдоти, і все ж досвідчений кінорежисер Вілен Новак ризикував, звертаючись до цього першоджерела. Ставлячи фільм, як потрапити в тональність уже неіснуючого жанру?
Режисер знаходить радикальнее вирішення: переносить дію в наш час. Поміщик Смирнов стає службовцем банку, завідувачем відділу кредиту. Слуга поміщиці Попової Лука стає служницею. Поміщиця Попова не має професії – ця молода жінка живе в розкішних апартаментах і не має потреби заробляти на хліб насущний, покійний чоловік забезпечив їй матеріальне благополуччя.
Фільм «Любити чи вбити?» може ілюструвати теоретичні дослідження на тему трансформації жанрів. Що вийшло у Вілена Новака? Перша половина фільму – сюжет, написаний авторами фільму. З метою, по-перше, збільшити обсяг короткої одноактівки, по-друге, дати передісторію Смирнова, а тоді подій, що їх зобразив Чехов. Тим самим змінюється суть твору: зникає анекдотичність, натомість виникає драма, природність і життєвість.
Утім, анекдотичність постановник якраз намагається зберегти. Настільки давнім, настільки й ходовим є анекдот про те, як чоловік повертається з відрядження і застає вдома дружину з коханцем. У фільмі цей анекдот спочатку розповідають, а потім він «втілюється в життя». Смирнов (Юрій Степанов) – щасливий чоловік з букетом квітів – заходить в своє помешкання, камера ретельно рухається за ним, він шукає свою кохану дружину і застає її в спальні з молодим чоловіком. Вона щось говорить у своє виправдання, що «це не те, що ти подумав, це сантехнік, йому стало спекотно, тому він роздягнувся». Та Смирнов її вже не слухає, у стресовому стані він вирішує з усім покінчити, вбивши дружину, коханця, а потім себе. З таким наміром він їде в магазин зброї. Продавець (Георгій Делієв) докладає максимум уміння, аби вправно маніпулювати клієнтом, – йому ж хочеться продати дорогу зброю. Та чим більше продавець розхвалює свій товар, тим більше сумнівів у доцільності власного наміру виникає в клієнта. Тим часом його розшукує шеф. Обіцянку, переодягнувшись, відразу приїхати на роботу, герой не виконує, бо з горя насичується алкоголем у нічному клубі (постановник умонтовує епізоди «гламурного» відпочинку відвідувачів і якісь не зовсім зрозумілі рухи героя з сіткою, яку він купив в магазині замість зброї). Далі ранок, похмілля – поки він спав, дружина покинула дім. І от він на роботі, а директор банку (Богдан Ступка) кричить на нього, адже на порозі Новий рік, а в його віданні боржники з кредитами, і деякі з них не платять навіть відсотків – актуальна колізія! Тож завідувач відділу кредиту має до Нового року ці борги з недобросовісних кредиторів вибити. Друга частина фільму – теж пізнавана сучасність. Один із боржників – актор – побіг заробляти в костюмі Діда Мороза, другий саме напередодні завантажив усе своє добро на літак марки «Руслан» і вивіз за кордон, в помешканні обстеженням займається прокуратура. Ще один клієнт стріляє, не підпускаючи нікого навіть наблизитись до свого розкішного маєтку. Врешті на останню боржницю – Потапову – часу не вистачило, візит переносять на наступний день.
Й от нарешті починається Чехов. Вілен Новак нічого не змінює, хіба що замість коня Тобі фігурує машина під цим ім’ям – покійний чоловік Потапової був автолюбителем.
Приходить Смирнов, Потапова, яка вже майже рік сумує за покійним чоловіком, тому нікуди не виходить і нікого не приймає, велить служниці виставити цього відвідувача. Але непроханий гість наполягає. Господиня виходить до нього. Він розповідає їй про чоловіків борг. Вона обіцяє заплатити, але після Нового року. Відвідувач пояснює: якщо він не поверне банку гроші, його виженуть з роботи. Зав’язується словесна перепалка, банківський службовець заявляє, що нікуди звідси не піде, поки не одержить гроші.
Фінал щасливий, адже замість стрілятися Смирнов і Попова цілуються. Але за нинішніми звичаями не в самотині, а на очах у великого натовпу, який привела служниця з вулиці, щоб рятувати свою господиню.
Дотепно? Смішно? Сказати «так» важко. Чи ми вже розучилися сміятись, чи перипетії з банківським службовцем відторгають гумор, чи жанр не водевільний вийшов?
Корисні статті для Вас:   Мей Вест – кінодіва-бунтарка2017-11-11   Лист Міністру культури і відповідь Міністерства2018-01-01   Біографія як видовище2018-01-01     |