Вже вкотре Херсон зустрічає сонцем, дружніми обіймами, насиченою програмою і чотирма виставами на день. З 25 по 31 травня це місто було оголошено театральною столицею, що не дивно, оскільки у ці дні відбувався XII Міжнародний театральний фестиваль «Мельпомена Таврії». В ньому взяли участь 19 театрів з України, Росії, Білорусі, Молдови, Румунії, Угорщини, Польщі. Чимало з них – перевірені дружбою і часом, і приїздять на фестиваль майже щороку. Добре це чи погано – складно визначити, проте хотілося б надалі побачити більш ретельний відбір вистав-учасників фестивалю. Хоча цього року і деякі знайомі театри приємно вразили, і не один вперше запрошений на фестиваль театр став справжнім відкриттям для глядачів і критиків.
Кращою виставою фестивалю була визнана постановка Станіслава Мойсеєва «Одруження» М. Гоголя Угорського драматичного театру ім. М.Йокая (м. Бекешчаба). Ця п’єса – популярний матеріал для вистав, чому сприяють і актуальна завжди проблематика, і гоголівський гумор, і простір для акторських імпровізацій та режисерських інтерпретацій. І хоча постановочна команда складалася з українців, було цікаво почути текст Гоголя угорською мовою і прочитання близьких нам персонажів угорськими акторами. Вони ж вразили професійною відшліфованою рівною грою, злагодженим акторським ансамблем, в якому важко виділити бодай когось у тому нечастому випадку, коли всі грають не однаково погано, а однаково добре. У виставі найбільше виділяється сценографія Володимира Карашевського, яка стала причиною збігу головного і журналістського журі в номінації «За кращу сценографію». На сцені кружляла, піднімалася, опускалася, віддалялася, наближалася, взаємодіяла з акторами величезна конструкція у вигляді кола, по периметру якого висів білий весільний одяг. Вона чомусь нагадувала ярмарок: так ніби саме тут ти знайдеш те, що тобі потрібно, але вибір буде дуже важкий. Станіслав Мойсеєв підкорився загальній тенденції вводити у виставу постать самого Гоголя, яка нібито надає якоїсь містичності і разом з тим автентичності, або ж, навпаки, є своєрідною компенсацією автору за всі трансформації з текстом, від яких не втримується режисер. Так, Мойсеєв змінив кінцівку п’єси і все-таки одружив Подкольосіна. Можливо, цей гепі-енд був якщо не основною, то все ж важливою умовою успіху вистави на фестивалі. Глядач, який потребує від мистецтва чогось світлого і доброго, напевне, занудьгував на фестивалі, великий масив вистав якого несуть за собою шлейф туги і безвиході. Добре, що у цьому конкретному випадку втеча у мистецтво не дорівнює втечі від мистецтва.
XII Мельпомена Таврії не минула увагою 200-літній ювілей Антона Чехова. На фестивалі було показано три вистави за творами класика: «Чайка» Миколаївського театру, «Вишневий сад» Рівненського і «Небо в алмазах» Республіканського театру білоруської драматургії. Рішення журі – і головного, і журналістського – було одностайним лише стосовно білоруської вистави. «Небо в алмазах» відзначили як кращу камерну виставу, хоча йшла вона на основній сцені Херсонського театру. Невідомо, на якій сцені її грають вдома, але трьом персонажам, які до того ж переважно спілкуються пластикою, а не словами, вдалося своєю енергетикою тримати великий глядацький зал у постійному емоційному хвилюванні. Людмила Сидаркевич за роль Дівчини отримала диплом за «Кращу жіночу роль у камерній виставі». Постановка здійснена за мотивами творів А. Чехова, але в основу взято досить поширений сюжет, який є і в чеховській «Чайці». Легке і грайливе кохання дівчини і хлопця ускладнюється з появою третього, заради якого дівчина може відмовитися від усього включно з гордістю. Стосунки закоханих, любовний трикутник, страждання жінки дуже виразно показуються, створюючи сильний емоційний вплив, за допомогою рухів, пластики, музики і нечастих монологів дівчини – влучних уривків з «Чайки» та «Дяді Вані». На порожній сцені лише стілець – як те, що зупиняє, «приземлює», та шаль, яка то легко літає в ритм з рухами акторів, то перетворюється на мотузку, яка стискає, не дає повітря, свободи. Але все ж залишається надія на спокій, на «тихе, ніжне, солодке життя» і на можливість побачити «небо в алмазах». Але чого тоді варте життя, коли все, що у ньому залишається, – тільки надія?
Ще більш безвихідним прозвучав Чехов у Рівненського академічного музично-драматичного театру. Хоча й автору «Вишневого саду» з притаманним його тонким почуттям гумору також не можна приписати оптимізм і легкість, але робота Дмитра Лазорка над цією п’єсою, яка до того ж виявилася його останньою, перетворила комедійно-психологічно-трагічний «Вишневий сад» в трагі-фарсову клоунаду. Психологічність Чехова загубилася за акторським «балаганом» на сцені і навіть в глядацькому залі. Акторам часто бракувало майстерності, щоб створити глибокі образи, а їхня академічність якось надто контрастувала і не поєднувалася з зовнішніми образами. Хоча журналістське журі й відзначило Анатолія Гаврющенка, який зіграв роль Фірса, як кращого актора другого плану. Яскраві епатажні гротескні костюми, макіяж і зачіски персонажів, над яким попрацював Олексій Залевський, відображали радше внутрішній стан героїв. Вишневий сад уособлювали підвішені догори сухі голі дерева, які, хоча й час від часу рухалися, нібито реагуючи, все ж були вже мертвими і ще раз вказували на марноту всіх подій, які начебто відбувалися на сцені навколо вишневого саду та й взагалі. Насправді, життя – це не театр, а цирк, а ми в ньому – клоуни.
Свій варіант «Чайки» продемонстрував Миколаївський академічний театр драми та музичної комедії (режисер-постановник Сергій Павлюк з Херсона та художник і сценограф з Рівного Алла Локтіонова). Чехов, працюючи над п’єсою, вклав у слова Кості Треплєва свою думку про сучасний театр, що потребує нових форм. Цьому заклику буквально послідували постановники вистави, вклавши всі сили і фантазію у формально-видовищний аспект. Сергій Павлюк продемонстрував себе як режисер з великими амбіціями і, що важливо, вмінням їх втілити на сцені, підтвердженням чому є успіх його містично-поетичної «Страшної помсти». У «Чайці» помітні ж знайомі схильності режисера до малюнку мізансцен, химерної і водночас функціональної сценографії, таємничої атмосфери і непрозорого наративу, що розбавляється «номерами». Проте всього добре в міру, на жаль, ці риси виявилися гіпертрофованими, і сама вистава загубилася за видовищем. Сцену було перетворено на басейн, по якому пересувалися прості двоярусні металеві конструкції, комбінації яких утворювали різні топоси дій. Окрім справжнього «озера», глядача дивували ще справжньою зливою, вогняним шоу у виконанні Треплєва та іншими фокусами. Головним героєм у виставі, навіть більше – чайкою, є не Ніна Зарічна, а Костя Треплєв. Але і тут постановник і актор перестаралися: там, де достатньо було натяку (Треплєв із величезними пташиними крилами за спиною), з’являється надмір видовищних засобів і аж надто експресивна гра актора. Втім, цей нервовий і темпераментний Треплєв у виконанні Павла Чирви, на думку журі, заслужив нагороди за «Кращу чоловічу роль». Вкладені в цю постановку сили і зусилля авторів не можуть не викликати поваги, але експеримент в академічному театрі має свої небезпеки. З одного боку – розворушити акторів і вивести їх зі звичних рамок гри й перегравань, з другого – зберегти баланс форми й змісту. Глядач сьогодні, може, й вимагає видовищ, до того ж в розпорядженні театру з’явилося чимало засобів, які можуть це забезпечити, але важливо не перейти межу, за якою навіть глибоке режисерське прочитання тексту з чудово підібраною музикою – романсами ХІХ ст. – губиться за епатажними «фокусами».
Окрім «Чайки», на фестивалі були ще дві вистави Сергія Павлюка – «Жаба» і «Гамлет», поставлені у Херсонському обласному академічному музично-драматичному театрі ім. М. Куліша. Вони також сприйнялися дуже суперечливо. З одного боку, пошук чогось нового і несподіваного: виставу «Жаба» грають на новій сцені «Під дахом», ідея якої також належить Павлюку. Відома історія про Моцарта і Сальєрі, зліплена з п’єс О. Пушкіна і Л. Філатова, набирає нового несподіваного звучання. До того ж, звучання і в прямому значенні: музичний гурт «Город Неспящих», який віртуозно виконував класичні твори в цікавих обробках, був нагороджений у номінації «Краще музичне вирішення». Пластичний елемент вистави – танці нот – теж можна зарахувати до позитивних моментів вистави. Але загалом «Жаба» дуже далека від цілісності, її можна розділити на практично розірвані за стилістикою більш або менш вдалі шматки. Але журі все ж відзначило Євгена Гамаюнова, який уже встиг полюбитися херсонському глядачу, і фестивальному також, у номінації «Кращий дебют» за роль Моцарта. «Гамлет» поставлено за п’єсою завліта Миколаївського театру Володимира Понізова, який переосмислив класичний твір так, що в ньому шекспірівські герої на чолі з Гамлетом збунтували проти Вільяма, проти приписаних їм ролей, але, зрештою, змінивши хід подій, Гамлет убиває усіх. Герої п’єси у постановці у протигазах і напіввійськовій формі, складається враження, що на сцені триває війна всіх проти всіх разом із есхатологічною атмосферою екологічної катастрофи і жартами, ніби з капусника. Павлюк ризикнув взятися за цей твір у співпраці з молодою режисеркою Владою Белозоренко, для якої це перша велика робота. Ризикнув, тому що текст Понізова з претензіями на інтелектуальність, оскільки непідготовлений читач/глядач не зможе відчитати усі коди, цитати, покликання, без яких текст сприйметься просто як знущання над Шекспіром, бунтом проти класики. Але слово ризикувати тут, напевне, підходить найменше. Для Павлюка, здавалося, цікаве те, що найбільш неоднозначне, небезпечне, суперечливе, обурливе. Він грається: з творами, з акторами, з публікою, і важливо, що директор театру Олександр Книга сприяє йому в цих іграх, адже, граючись, ми найефективніше пізнаємо, вчимося, ростемо, і йому зрештою вдасться досягнути цілісності, завершеності своїх завжди неочікуваних пошуків та режисерської фантазії.
Минулого року на фестивалі була здійснена перша спроба зібрати кращих режисерів України та зарубіжних гостей на режисерській конференції, цього року до них долучилися й драматурги, оскільки тема дискусій була «Драматургія як провідний компонент театрального мистецтва». Порушувалися непрості питання взаємодії драматурга й режисера, існування сучасної української драматургії та уваги до неї з боку театрів, завдань п’єс і вистав сьогодні. А на фестивалі ж було показано декілька вистав за п’єсами сучасних драматургів – як українських (Віктор Понізов і вже згаданий нешекспірівський «Гамлет»; Олександр Мордань, постановку «Американської рулетки» якого здійснив теж Херсонський театр ім. М. Куліша), так і зарубіжних – Мартіна МакДонаха і братів Преснякових.
Сергій Федотов – режисер-постановник вистави «Сиротливий Захід» за МакДонахом і художній керівник пермського театру «Біля мосту» – в інтерв’ю херсонським журналістам дав своє бачення проблем сучасної драматургії. У його театрі вже понад 20 років з успіхом йдуть вистави за класичними творами, зокрема там поставлено багато п’єс Чехова і Шекспіра. І водночас «Біля мосту» став першим театром у Росії, який звернув увагу на Мартіна МакДонаха, п’єси якого сьогодні в репертуарі багатьох російських театрів і деяких українських. Режисер вважає, що сучасний театр не в тому, що люди на сцені в сучасних піджаках і говорять сучасним сленгом, а в тому, щоб відчути і передати сучасні теми. Ці завдання він найчастіше бачить у класиці, але сорокарічний ірландський драматург Мартін МакДонах переконав режисера близькістю своїх п’єс до проблем сучасності й проблем Росії, та й України зокрема. Драматург вигадав селище Лінен, яких чимало й на наших теренах – селищ забутих і віддалених від центрів цивілізації. Зі здобутків цивілізації там хіба що віскі, чіпси, пластмасові фігурки святих і глянцеві журнали. А так – син застрелює власного батька лише через зауваження щодо зачіски, чоловік може вдарити дружину сокирою, а дочка проломити матері голову кочергою. Але для них це не злочини, а побут, перейматися цим буде лиш священик, отець Велш, який не перестає ставити віру під сумнів, для інших смерті близьких і сусідів – це лиш листкові пиріжки на похоронах. Лінен – це світ, у якому вбивають не так люди, як нескінченна монотонність їхнього існування і понура нудьга й бідність. Його мешканці не аморальні, вони просто живуть поза мораллю. Вражає, як поводяться з таким на позір «чорнушним» побутовим матеріалом драматург і режисер: МакДонах насичує текст чорним гумором, водночас не затьмарюючи ним серйозність проблем, а Федотов втілює цей трагікомізм на сцені, використовуючи кращі традиції психологічного театру. Створена виставою реалістичність іноді навіть жахає, а напруга відчувається шкірою. Чудова режисерська робота поєднується з акторською, втіленою всього чотирма персонажами. У виставі є і комічна ексцентрика стосунків братів Веліна і Коулмена Коннор, і трагічна лінія отця Велша, і відчай Герлін. Тому не дивно, що виконавці ролей братів Василь Скіданов та Володимир Ільїн отримали нагороду за «Кращий акторський дует» від головного журі, а журналістське журі присудило «Сиротливому Заходу» гран-прі.
Так звана російська «нова драма», до якої зараховують і п’єси братів Преснякових, активно ставиться на експериментальних сценах Харкова. Харківський центр сучасного мистецтва «Нова сцена» показав на фестивалі виставу «Полонені духи» за однойменною п’єсою братів Преснякових. Літературознавець і критик Марк Ліповецький вважає, що драматургію братів Преснкових вирізняє натуралізм і гротескні інтелектуальні метафори. «Полонені духи» побудовані саме на таких метафорах і рясніють алюзіями на життя Андрія Бєлого і Олександра Блока, пошуки «Прекрасної дами» і принципи символізму. Втім, це не спроба дослідження життя поетів, а більше гра, фарс у дусі Преснякових. На думку Ліповецького, «Полонені духи» випадають із наскрізної теми цих драматургів – насильства – там «розігрується міф про початки: про щасливий естетичний карнавал, в імпровізаціях якого народжується та епоха, біля кінця якої ми опинилися сьогодні»(1). Мабуть, літературна основа і є основним двигуном і джерелом привабливості вистави. Режисери і актори спробували відчути всю специфіку драматургії і створили цілком очікувану для знайомих із п’єсами Преснякових постановку. Актори грають «розколотих» персонажів, майже маріонеток, але вдало поєднують умовність і щирість гри. Мінімум декорацій не заважають «карнавалу» на сцені, а вдало доповнюють ідеї постановки: дим і прозорі тканини, що звисають, є прозорим натяком на «дыша духами и туманами» Блока. Цю виставу журналістське журі нагородило за «Кращий дебют на фестивалі», а основне відзначило Віталія Бондарєва як «Кращого актора другого плану» за роль Дмитра Івановича. Крім вистави «Полонені духи», журі відзначило Віталія Бондарєва й за його роботу у моновиставі «Теза з нашого двору» за однойменною повістю Олександра Каневського (Одеський театр «Ланжерон»). Актору з легкістю вдалося відтворити складну історію з життя одеського єврейського двору, передати світ кожного з мешканців цього двору, навіть собачки Булочки. Велика порція хорошого єврейського гумору, такого доречного і в житті євреїв, і для глядачів вистави, для багатьох з яких це була четверта вистава за день, подана актором дуже невимушено, як і трагічні моменти твору. Віталій Бондарєв просто розповідає історію, прямими слухачами якої є глядачі. Доречним є обрамлення вистави, в якому оповідач мусить, але не може зрубати дерево в дворі, який має свою історію, а отже, і дерево – свідок цього відрізку часу і простору. Актор розповідає, імпровізуючи, реагуючи на реакцію слухачів. Вистава більше схожа не на завершений продукт, а на живе спілкування, коли за насиченою подіями розповіддю Віталія Бондарєва можна стежити на одному диханні, не пропускаючи жодного слова.
Неможливо згадати усі, навіть усі хороші, вистави цьогорічної «Мельпомени». Деякі з них добре знайомі київському глядачу, наприклад, вистава «Едіт Піаф», що йде в театрі ім. І. Франка. Ролі Едіт Піаф, виконану Тетяною Міхіною, обидва журі визнало «Кращою жіночою роллю», а журналістське журі нагородило виставу і композитора Вікторію Васалатій за «Краще музичне втілення». Справжньою несподіванкою стала дитяча вистава, поставлена в Херсонському обласному театрі ляльок. Приємно вразила і їхня минулорічна «Дюймовочка», але «Легенда про отамана Сірка» зовсім інша за режисерським вирішенням і стилістикою. Художник-постановник Ольга Гоноболіна створила на сцені каркас, обтягнутий тканиною, що рухаючись утворює села, гори, річки, місця бою та інші місця пригод Сірка. Вона ж є автором витончених ляльок до вистави. Ця вистава є однією з найбільш цілісних і режисерських, що були показані на фестивалі. Борис Чуприна – автор сценарію і постановки – вмістив чимало легенд про Сірка та народних пісень у годинну дію, що захоплює глядача будь-якого віку. За це він був нагороджений дипломами за «Оригінальне прочитання національного фольклору засобами театру ляльок» і «Кращу виставу для дітей». Повторили попередній успіх на фестивалі і румуни. Румунський театр Михая Емінеску (м. Ботошань) із виставою «Іван Турбінке» приїхав сюди вперше, та режисер-постановник Іон Садару знайомий глядачеві своєю роботою над виставою «Холстомір» в іншому румунському театрі. В основу «Івана Турбінке» лягла однойменна казка румунського письменника ХІХ ст. Іона Крянге. Ця ж казка пов’язана з російським фольклором і розповідає сповнену гумору історію пригод колишнього солдата Івана. Найбільш вражає у постановці органічна гра акторів, їхня експресія і автентичність у відтворенні народних історій. Тому вона отримала нагороди за «Краще пластичне вирішення вистави» і «Кращий акторський ансамбль».
Цього року фестиваль виріс і кількісно, і якісно, тому завдання журі було нелегким, а думки головного і журналістського журі вперше суттєво розійшлися. За 12 років існування «Мельпомена Таврії» вдосконалювалася і набирала масштабів, можливо, не так далеко і вихід на більш високий і визнаний рівень. Проте є деталь, що тягне фестиваль вниз, до провінційності – принцип нагородити майже кожного, знайти «вагоме», «активне», «своєрідне». Дванадцята річниця – це вже не дитинство, коли треба було кожного нагородити, щоб не образився. Дорослий конкурс і змагання кращих будуть тоді, коли нагороджуватимуть кращих, хоч їх може виявитися і небагато. Тим паче, що умови для такого розвитку є давно: організація завжди проводиться на вищому рівні. Тож – успіхів фестивалю, роботи над собою і подальшого росту!
1 Марк Липовецкий. Театр насилия в обществе спектакля: философские фарсы Владимира и Олега Пресняковых // «НЛО». - № 73. – 2005. http://magazines.russ.ru/nlo/2005/73/li27.html
Корисні статті для Вас:   Малага-2011: коли зацвітає жасмин2011-10-02   НЕБО В ДІАМАНТАХ НАД ВЕРЕСНЕВОЮ ЯЛТОЮ2011-12-02   Важкий тягар "Молодості". Українські акценти2012-01-15     |