Ювілейний торунський фестиваль «Контакт» підтвердив статус одного з найпрестижніших театральних форумів Східної Європи.
Це один з тих рідкісних випадків, коли крізь двадцятилітню історію фестивалю можна простежити знакові події (та імена!) не лише польського, а й європейського театру загалом. Задуманий 1991 року Кристиною Майснер за дуже актуальної геополітичної ситуації, форум мав на меті зіштовхнути лицем до лиця сучасну польську і світову сцену, аби відбувся довгоочікуваний контакт! 5 років потому – на противагу «Контакту» – у Любліні з’явився фестиваль «Конфронтація», ініціаторам якого польський театр видавався якраз певною альтернативою європейському. А згодом у Вроцлаві виник «Діалог». Так позиціонує себе сьогоднішня польська сцена...
«Контакт» відкрив для поляків цілу плеяду талановитих європейських режисерів (українці Валерій Більченко, Аттіла Віднянський, Андрій Жолдак, Володимир Кучинський та Олег Ліпцин – серед них). Тож на 20-й фестиваль теперішня його директорка Ядвіга Олєрадзька ставила перед собою надскладне завдання – залучити якнайбільше переможців минулих років. І загалом їй це вдалося. Так, якщо відкрився «Контакт» постановкою Римаса Тумінаса, то своєрідний фінал фестивалю ознаменувала вистава Томаса Остермаєра. Ліз Пауелс, учениця облюбованого у Торуні Алана Плателя, змагалася з Алвісом Германісом – тріумфатором «Контакту» 2007 та 2008 рр. А метр польської режисури Єжи Яроцький мусив віртуально зіткнутися зі скандальним угорським колегою Арпада Шилінга Віктором Бодо… Це теж один із задумів фестивалю – контакт не лише польського й «іншоєвропейського», а й молодого покоління та класиків, академічного мистецтва й експерименту.
Спектакль Московського Театру ім. Є. Вахтангова «Дядя Ваня» (реж. – Р. Тумінас, Третя премія «Контакту») не потребує особливих рекомендацій, адже його нещодавно мали нагоду подивитись й українські глядачі. Згадаємо лише про очевидне. Очоливши трупу вахтангівців, іменитий литовець постав перед фактом зіткнення двох ментально різних театральних шкіл. Розбещені пострадянським режисерським безвладдям та серіальним свавіллям, вахтангівські «зірки» виявилися розгубленими за інших – виразних – правил режисерської гри. Тож гротескні елементи ролі вахтангівці здебільшого відпрацьовують через «штампи», здобуті під час роботи у численних серіалах, а насичена метафоричними вирішеннями Тумінаса тканина вистави рясніє «порожнинами» банальностей... Натомість режисер саме звичною для себе метафоричною мовою розповідає історію героїв, що, немов той заржавілий плуг, який Дядя Ваня (Сергій Маковецький) і Соня (Марія Бердінських) волочать сценою, застрягли у часі і просторі своїх невдач. На це відверто натякає і сценограф Адомас Яцковіскіс: контури монументальних колон та садова скульптура лева на ар’єрсцені відсилають нас радше не до колишнього багатства садиби, стилізованої під античність, а до сімейного склепу родини — чеховські персонажі у ньому і справді холодні і нерухомі, немов скульптури...
Натомість інший прибалтієць Алвіс Германіс, шалено популярний сьогодні на Заході, останнім часом працює поза естетикою метафоричного театру. Латвійський режисер, немов відчуваючи втому сценічного мистецтва від символічних перевантажень, намагається творити аскетичний театр. Кияни могли помітити цю рису у виставі майстра «Оповідання Шукшина», яку кілька місяців тому привозили в Україну. Проте, спектаклі Германіса, презентовані на форумі, мали значно вишуканішу форму.
За довгим дерев’яним столом сидить 12 «апостолів» – людей різного віку та статусу, що хаотично оповідають про дива їх зцілення цілителькою «Мартою з Блакитного Пагорба» (так називається і сама вистава). Марти немає на її місці неспроста, адже цей спектакль не про неї, її час чи феномен цілительства, як може здатися на перший погляд. Вистава, власне, про самих оповідачів, співвітчизників режисера латвійців, яким перш за все адресовано виставу, і значною мірою про нас усіх, хто опиняється у глядацькому залі. Про нашу потребу в диві, віру в нього, про неможливість цього дива та його буденність водночас. У виставі справді вистачає доброї іронії Германіса до своїх героїв. За влучним формулюванням одного з українських оглядачів «Контакту», це вистава про «наївних людей, розказана наївними прийомами». Шум від крапель дощу тут передають постукуванням пальцями по столу, грім – гуркотом каменя. Коли за сюжетом Марта кладе руку на голову когось із персонажів чи міряє його пульс, то всі актори демонструють це саме один на одному. Виникає ілюзія цілісності цієї «дванадцятки», з’єднаної між собою химерними сплетіннями рук. Може, це і є латвійський народ?
Болісних точок історії та сьогодення своєї країни торкається Германіс і в іншій виставі – «Дідусь». Моноспектакль актора Віліса Даудзіньша – це історія пошуку сучасним латвійцем відомостей про свого діда, що загубився на початку війни. Через розповіді трьох однофамільців дідуся перед нами постають три кардинально різних погляди на Другу світову. Тож вистава – це спроба через сповідальні можливості театру загоїти роз’ятрені рани, примирити всі сторони. Це своєрідна молитва за загиблими з обох сторін фронту. Саме тому створена сценографом Угісом Берзіньшом вигородка типової радянської квартири вщент заповнена рослинами, а посеред них навалено купу мішків із землею (у них штрикатимуть ніж, символізуючи вбивство; зариватимуть «труп»; а для вибуху бомби уяві глядача достатньо буде підкинути дві жменьки землі). Один із дідусів розводить кімнатні рослини, інший вирощує цибулю і петрушку, а третій – лікарські трави. І ця непереборна жага дарувати життя – наче символічна спокута за колись заподіяні смерті? Однак поступово, протягом усієї вистави, на цій «території життя» вперто зароджується ілюзія свіжої могили, заваленої живими квітами...
Спектаклі викликали беззаперечну симпатію шановного міжнародного журі «Контакту»: Алвіс Германіс отримав приз за найкращу режисерську роботу в обох виставах та Гран-прі – за «Дідуся» (Віліса Даудзіньша також визнано кращим актором фестивалю). Цим рішенням члени журі водночас відзначили кілька яскравих тенденцій сучасного європейського мистецтва – прагнення театру до аскетичних форм та його відверту публіцистичність.
Судячи з показаних у програмі власне польських вистав, театр Польщі нині далекий від політики – режисерів більше вабить мистецтво як таке. Сюжетно, як у вибудуваній за гетівськими мотивами молодіжній виставі Міхала Борчуха «Вертер» (нагорода виконавцю головної ролі як кращому молодому митцю «Контакту»). Формою – стилізація рок-концерту у виставі за мотивами п’єси Бернара-Марі Кольтеса «У тиші бавовняних піль» (режисер Радослав Рихцік здобув нагороду фестивалю «за створення оригінальної формули сучасного театру», попри те, що драматургія явно опиралася цій формі). Чи сутнісно — режисерськи та акторськи філігранна вистава «Танго» Славоміра Мрожека (реж. — Єжи Яроцький, Друга премія «Контакту») — показовий тому приклад.
Формально не зовсім польською була вистава «Карітас. Дві хвилини тиші», яку показав Торунський театр ім. В. Гожиці, що, власне, й приймав «Контакт», – адже автор дійства – бельгійська режисерка Ліз Пауелс. Однак за своєю суттю «Дві хвилини тиші» виявилися чи не «найбільш польським» спектаклем форуму. Вільна за формою публіцистична композиція пропонує глядачеві гарячий мікс слоганів та образів, що відсилають до актуальних соціально-політичних польських контекстів. Немов цитуючи польську класику – «Померлий клас» Тадеуша Кантора, тіла виконавців у певний момент перетворюються на маріонеток, що їх партнери тягають по сцені. Аби у місцевих жителів не лишилося сумнівів, що це історія про їхню країну, Пауелс завершує свою виставу у біло-червоних тонах — кольорах польського прапора... Однак у фінальній сцені режисерка не намагається втекти і від іншої асоціації червоного — густу багряну фарбу, яку волонтерка «Карітас» виливає на голову однієї з героїнь, що корчиться в муках на авансцені, та розтирає по тілу інших жертв позаду, дуже легко сплутати із кров’ю! Ліз Пауелс б’є на сполох: сучасне покоління, виховане на телешоу (під одне з яких і стилізована вистава), – глухе до милосердя, крик про допомогу сьогодні залишиться непочутим. Це по нас – дві хвилини тиші... Хореограф за складом мислення, Пауелс творить свою тривожну постановку, немов музику — пластика, звуки та емоції тут вибудувані ледь не по нотах, тож важко не погодитися із журі, що нагородило талановиту бельгійку «за краще музичне вирішення вистави».
Торуньський фестиваль був цього року вельми переконливим – своєрідним монологом про сучасний театр тривалістю у тиждень. Відкритим лишилося єдине питання: для кого існує цей потужний фестиваль? На жаль, явно не для гладача – вкрай обмежена кількість місць на основні спектаклі «Контакту» та далеко не вщент заповнені зали на решту вистав це продемонстрували. Лише віртуально відбувається діалог між учасниками, які не залишаються на весь час фестивалю – і, відповідно, не бачать робіт своїх колег. Не завжди мають змогу потрапити на всі події «Контакту» й актори місцевого театру, тож у їхньому випадку «контакт» відбувається вже після фестивалю, коли адміністрація театру традиційно запрошує на постановку до себе когось із переможців. Звісно, частково цей форум — свято для критиків, на яких і покладено функцію театральний «контакт» проаналізувати, однак тоді коло цих оглядачів має бути значно ширшим. Тож за згаданих обставин у Торуні, як мало де на фестивалях такого рангу, все залежить від журі — саме його (і справді практично бездоганний!) вердикт має стати підставою для подальшого плідного театрального діалогу.
Київ-Торунь
Корисні статті для Вас:   Мей Вест – кінодіва-бунтарка2017-11-11   Лист Міністру культури і відповідь Міністерства2018-01-01   Біографія як видовище2018-01-01     |