З 25 травня по 1 червня 2010 року в Києві відбувся ІІ Київський Міжнародний кінофестиваль.У його програмі було показано близько 100 фільмів із 40 країн.
Окрім стрічок, особливу увагу шанувальників кіно привернули майстер-класи фесту
Мієко Харада – кіноактриса (Японія). 15-річна Мієко дебютувала у фільмі «Кохання в зеленій долині» (1974); 1976-го знялася в картинах «Колискова Землі» та «Молодий убивця». У 18 років отримала дев’ять нагород як краща актриса й відкриття року, включаючи премії: Kinema Jumpo Award, Blue Ribbon Award, Hochi Film Award, Golden Arrow Award. Світову популярність їй принесли ролі у фільмах А. Куросави «Ран» (1985) і «Сни» (1990).
Авторитет Куросави:
За кордоном майстра поважають більше, ніж у Японії. Наші телеканали, на жаль, нечасто демонструють фільми Куросави. Цього року з нагоди 100-річчя режисера ретроспективу його фільмів таки покажуть.
Готуючись до зйомок фільму «Ран», Куросава запросив на проби кілька десятків жінок. Тоді я мала 25 років і перебувала на життєвому роздоріжжі (вагалася, чи варто й надалі йти акторським шляхом), тому вирішила: якщо після проб він відбере мене, «викладусь» на всі сто! Режисер запросив зніматися, до того ж, запропонував обрати одну з двох ролей. Я вирішила, що гратиму імпульсивну дружину Тори (старшого сина воєначальника). Для ролі я мусила поголити брови… Тож раз-у-раз, підійшовши до дзеркала й закривши брови руками, дивилася на себе…
Кульмінаційну сцену стрічки «Ран» (коли моя героїня вбиває наймолодшого з трьох синів Хідетора – Сабуро) ми з акторами і режисером відпрацьовували впродовж чотирьох місяців! Зрештою, без неї фільм не відбувся б, адже в ній показано, як жінка перемагає чоловіка. Загалом усі репетиційні й підготовчі роботи тривали півроку, а зйомки – сім місяців. Кошти ж на цю картину Куросава збирав упродовж п’яти років.
Завдяки цьому режисерові я відчула і складнощі, і радощі акторської роботи. З ним було легко працювати: він дозволяв подовгу експериментувати. Куросава навчив ніколи не здаватися: втілюючи власний задум, він долав усі перепони на шляху до його реалізації, повсякчас ішов до перемоги. Тому після роботи з ним мені було важко працювати з іншими режисерами.
Не можу не повторити слова Куросави: «Знайдіть у житті щось таке, що вам подобається робити. І рухайтеся в напрямку до нього».
«Школа» в професії:
З 15-річного віку я працюю методом спроб і помилок. «Школа» мало допомагає, досвід – головне. Багато важать ті перші відчуття, які народжуються після прочитання сценарію. Знімаючись у фільмах, серіалах, зрідка працюючи в театрі, вважаю, що школою є безпосередня робота з режисером.
Запитуєте, чи не мрію знятися у фільмах Такесі Кітано? Я знаю три його фільми. Пригадую, як, переглянувши їх, одразу відчула бажання працювати з ним. Коли ж трапилася нагода поспілкуватися, я підійшла до Кітано (його знімальний майданчик був поряд із тим, де трудилася команда мого фільму) і заявила, що хочу зніматися... Він відповів: «Так!», проте відтоді ми більше не зустрілися.
Марцель Лозинський – документаліст (Польща). Член журі ІІ КМКФ. Один із провідних документалістів польського кіно: у документальній режисурі – понад 40 років. З 1995 року – член AMPAS (Американської академії кінематографічних мистецтв і наук, яка визначає лауреатів премії «Оскар»). Читав лекції в кіношколі FEMIS (Париж) і школі Польської культури при Варшавському університеті. Викладає в кіношколі Анджея Вайди, веде майстер-класи на Dragon Forum. Візитна картка – стрічка «89 мм від Європи» (1993), номінована в 1990-х на «Оскар» як «Кращий документальний короткометражний фільм».
Історія створення фільму «Все може статися»:
Кожен режисер, знімаючи документальний фільм, замислюється, як поставити глядачам найпростіші запитання: про смерть, любов, сенс життя… Мені бракує належної відваги, щоб відверто запитувати про такі речі в інших людей (як, зрештою, і в себе). У фільмі ви побачили, як замість мене це зробив мій син Томек. 1995-го йому виповнилося шість років: вік розуму і щирих емоцій (дитина ще не обтяжена шкільними обов’язками). «Завдяки» Томековій любові контактувати з людьми в ті роки все місто знало, що діється в нашій родині, я ж знав, які події відбуваються в житті тієї чи іншої сусідки, продавщиці... Я вирішив скористатися хистом сина. Упродовж десяти днів ми приходили з ним до парку, і оператор знімав його спілкування з різними людьми. Томек підходив до чоловіків, жінок (переважно похилого віку) і цікавився, чи почуваються вони самотніми, чому плачуть, розповідаючи про своє життя... Він щиро вдивлявся в очі тих, з ким говорив, тому люди, забувши про камеру, розкривалися, ділилися з ним згаслою надією на щастя. Загалом ми зняли близько 60 героїв, у фільмі ж їх – близько 15.
(Уперше Томек працював перед камерою як головний герой «89 мм від Європи»: у фільмі чотирирічний хлопчик спостерігає, як потяги, які прямують з Польщі до Росії, переставляють на рейки іншої ширини. – Л. Б.).
Я довго монтую свої стрічки, от і цю монтував майже півроку: зберіг усі 25 версій.
Який перший кадр фільму? Радісний Томек в’їжджає на самокаті в парк. Проте з кожною новою розмовою його самокат котиться дедалі повільніше. Назва стрічки: «Все може статися», однак усе може й не статися…
Едріан Броуді – кіноактор (США). Освіту здобув у Вищій школі сценічного мистецтва та Американській академії драматичного мистецтва. Дебютував у фільмі (спільній роботі режисерів Вуді Аллена, Френсіса Форда Копполи та Мартіна Скорсезе) – «Нью-Йоркські історії» (1989). Уперше потужно привернув увагу глядачів і кінокритиків, зігравши роль Лестера Сильверстоуна в драмі Стівена Содерберга «Цар гори» (1993). Світове визнання («Оскар» у номінації «Кращий актор») принесла стрічка Романа Полянського «Піаніст» (2002).
Про себе, роботу з Р. Полянським і П. Джексоном:
Я виріс у Нью-Йорку і вважаю, що зростання в цьому місті – головний чинник, який сформував мене як актора (хоча я закінчив акторську школу, здобув музичну освіту).
З-поміж зіграних ролей найбільше мені припала до душі роль у фільмі «Піаніст» (я був єдиний американський актор у групі). Зйомки починали «з фіналу»: я мав схуднути і, зрештою, 12 кілограмів таки втратив.
Якось біля старезних бараків Роман Полянський окреслив завдання:
– Ти повинен залізти ось на цей підмурок, зачепившись за дах, видряпатися нагору, потім, коли по тобі стрілятимуть, – впасти…
– До мене це хтось уже робив? – запитав я, вхопивши себе за чуприну.
– Ой, ці голлівудські актори! Чому вони такі тендітні?
67-річний Полянський заліз на підмурок, потім – видряпався на дах, стрибнув додолу і, струшуючи із себе порох, додав: «Бачиш, хтось до тебе це вже зробив».
Із настанням кризи кіновиробники почали знімати дедалі більше фільмів з універсальними персонажами, розраховуючи в такий спосіб показати картини якомога більшій кількості глядачів.
Зйомки в сиквелі фільму «Хижаки» (режисер – Роберт Родрігес) – наразі моя остання кіноробота. Я працював над роллю, яку в «Хижаках» зіграв Арнольд Шварценегер. Тож для мене багато важило зарекомендувати себе. Задля цієї ролі я набрав вагу, натренував м’язи.
Утім, мені більше подобаються незалежні кіновиробники – ті, котрі пропонують ролі, граючи в яких, актор може показати певну глибину. Влітку цього року в США у прокат виходить фільм «Химера» (Splice; 2010; режисер – Вінченцо Наталі). Це – незалежний проект, картина, яка показує, що межа між теперішнім світом і науковою фантастикою надзвичайно хистка.
Запитуєте про роботу з Пітером Джексоном (стрічка «Кінг-Конг»)? Пітер – талановита людина, зі своєрідним підходом до зйомок. Його фільм – мій перший досвід зйомок на тлі зеленого екрана. Я виходив на майданчик і намагався знайти образ (об’єкт), спроможний мене надихнути, проте сконцентруватися було надзвичайно важко, адже на майданчику нічого не було.
Станіслав Говорухін – актор, кінорежисер (Росія). Дипломна режисерська робота – фільм «Вертикаль» (1966). З 1966 по 1988 – режисер Одеської студії художніх фільмів, 1988–1993 – «Мосфільму». Режисер серіалу «Місце зустрічі змінити не можна» (1979), автор сценарію фільмів «Пірати ХХ століття» (1979), «Вторгнення» (1980); автор сценарію і режисер художньо-документальної трилогії «Так жити не можна» (1990; «Ніка» за кращий фільм 1990 року), «Росія, яку ми втратили» (1992), «Велика кримінальна революція» (1994), «Ворошиловський стрілець». Нині – художній керівник кіностудії «Вертикаль» кіноконцерну «Мосфільм».
Специфіка роботи режисера:
Мене багато разів вмовляли почати викладати у ВДІКу, проте я щоразу відмовлявся. Не думаю, що режисурі можна й потрібно навчати.
Запитуєте, чи варто випускникові вишу погоджуватися знімати серіали? Коли Валентин Гедулян, худрук Одеської кіностудії, свого часу викликав мене і сказав: «Ось сценарій. Нікудишній. Проте ми повинні здати фільм. Знімай! Ти ж – альпініст!», я погодився, бо то була нагода бодай спробувати створити фільм. Пригадую, як спершу ми з Володею Максимовим почали писати свій сценарій і невдовзі зауважили, що виходить інше, але теж нікудишнє. Зрештою, поїхали в гори – знімати. Знаєте, Тарковський розкритикував нас. Він був рецензентом і заявив: «Я не захищатиму цей фільм. Ви повинні були побороти слабкості сценарію». І ми з Володею знайшли іншого рецензента… Утім, Тарковський мав рацію: брак серйозного драматичного матеріалу, сама тільки низка пейзажів у поєднанні з чудовими піснями Володимира Висоцького... Поема про гори з ходульними героями! Але скільки людей після «Вертикалі» записалося в альпіністські групи!
Кожен фільм «робиться» до зйомок: у процесі зйомок режисер чимало втрачає. Якщо на 50 відсотків вдалося реалізувати задум – це вже удача. Особисто для мене багато важить не тільки можливість зняти кіно, а ще й нагода відкрити того чи іншого актора. Маша Миронова, Світлана Ходченкова…
Багатослів’я – вада всіх режисерів. Усе життя намагаюся створити картину, хронометраж якої – 1 година 20 хвилин. Досі не спромігся: остання стрічка – 1 година 30 хвилин… Понад півтори години можна дивитися тільки справжній детектив (яких нині ніхто не знімає). «Десять негренят» я знімав для самого себе. Пригадую, як не міг дочекатися, коли нарешті зроблять копію, і я, здригаючись, перегляну від початку й до фінальних титрів увесь фільм.
Нічого я так не хотів екранізувати, як роман Володимира Богомолова «У серпні 1944 року». На жаль, мене випередили…
Планую зняти фільм за романом Ноеля Калефа «Ліфт на ешафот». Свого часу французький режисер Луї Маль екранізував цей твір, однак я волію перенести події роману в сьогодення.
Так, мені пропонували знімати сиквели, та, як на мене, будь-яке «продовження» – нісенітниця. Досі жодне з «продовжень» не виявилося кращим за головну стрічку.
Фільмом усіх часів і народів вважаю «Летять журавлі» Михайла Калатозова, а Чарлі Чапліна – режисером, який перебуває на недосяжній висоті. Водночас мені страшенно подобаються стрічки «Брат» і «Брат-2» Олексія Балабанова.
Театри ж я більше не відвідую: мені там нудно. Відомий російський актор Борис Федорович Андрєєв якось зазначив: «Прочитати п’єсу по-своєму – значить знехтувати тим, що написане для всіх».
Отар Іоселіані – кінорежисер (Франція); голова журі основної конкурсної програми ІІ КМКФ. Закінчив механіко-математичний факультет МДУ і ВДІК (майстерня О. Довженка). У кіно дебютував 1966 року фільмом «Листопад» (приз ФІПРЕССІ; Канни). З 1982-го мешкає у Франції. На початку 2000-х повернувся в Грузію, проте знімає кіно в Європі. Останній фільм – «Шантрапа» (2010).
Уроки:
Жодного уроку нікому дати я не можу: ми всі помиляємося. Проте тоді, коли ви знаєте, що волієте зробити, вам чомусь вірять і допомагають. Варто пам’ятати і про відповідальність перед тими, для кого створюєш картину.
Дуже не раджу знімати неавторське кіно. Екранізації за Булгаковим, Гоголем… – це злочин! Навіщо ганьбити гарні твори?
Відповідаючи на запитання про співавторство в режисурі, скажу, що співавторство більшою мірою притаманне написанню текстів: у кожному разі ліпше мати текст написаний живою людиною, яка працює поруч із вами.
Корисні статті для Вас:   Мей Вест – кінодіва-бунтарка2017-11-11   Лист Міністру культури і відповідь Міністерства2018-01-01   Біографія як видовище2018-01-01     |