Якщо протягом останніх чотирьох років вам хоча б раз потрапляв у руки вісник «Курбасівські читання», аскетично строгий у монохромній скромній палітурці, впевнена – ця зустріч (перша, і, може, не остання?) обов’язково запам’яталася. І таке категоричне твердження – не порожня риторика, не черговий (знецінений) комплімент. Особисто я ще не зустрічала людини, яка б залишилася байдужою, гортаючи сторінки цього вісника, яка б, зачитуючи (або іронічно, або по складах, або з приємним подивом) назви статей, втрималася від коментарів (критичних/уїдливих/схвальних). А це означає – розрахунки видавців виявилися правильними.
«Віддаючи борг читачам, які стомилися від звичних стандартів бачення театру і чекають «інакшого мислення», ми пропонуємо спробу такого мислення. … Взаємопроникаючись, з вами говоритимуть сучасні теорія і практика, акторсько-режисерські технології, гіпотези, ризики, «вільні пошуки», провокації нестандартних почувань», – ці слова Неллі Корнієнко, директора Національного центру театрального мистецтва ім. Леся Курбаса, де і народився вісник, відкривали у 2006 році перше його число.
За неповні чотири роки з’явилися п’ять томів «Курбасівських читань». Сьогодні можемо зі впевненістю говорити про його стиль (інтелектуально вишуканий, провокаційно авангардний), про коло інтересів (актуальні практики художньої культури з акцентом на нових методологіях та нестандартних підходах), про принципову демократичність (кожен митець має бути вислуханим і почутим), про різновекторність інтересів (під однією обкладинкою наукові статті, критичні матеріали, драматичні тексти, інтерв’ю, дискусії, круглі столи, майстер-класи і т.д.). Вибір наскрізних тем кожного вісника вільний від будь-якої кон’юнктури, зумовлений виключно індивідуальними (тобто підкреслено відповідальними) поглядами на актуальні питання сьогочасного буття: «Театр: континуум, коди, парадокси інтерпретації» (2006, № 1), «До 120-річчя від дня народження Леся Курбаса: історія, теорія, критика» (2007, № 2), «Актуальне мистецтво: Інтертекстуальні зв’язки (новітнє візуальне мистецтво)» (2008, № 3, Ч. 1), «Екзистенційний локус у новітній українській драматургії» (2008, № 3, Ч. 2), «Діалог культури і політики» (2009, № 4). Авторів і героїв усіх «Курбасівських читань» перелічити немає змоги, тож назву тих, чия поява у форматі «наукового вісника» є приємним сюрпризом (і нехай пробачить решта, не менш гідна згадки): Петер Хандхе, КLІМ, Тіберій Сільваши, Павло Маков, Олег Драч, Матей Вішнєк, Андрій Жолдак, Андрій Ульяненко, Борис Юхананов, Лариса Венедиктова, Дмитро Богомазов…
Останнє на сьогодні число «Курбасівських читань» (№ 5, 2010 року) пропонує для роздумів тему «Театральна режисура ХХІ ст: Метаморфози професії». Міжнародна науково-практична конференція з аналогічною назвою мала б відбутися у 2009 році. Але не відбулася. Причина банальна (та універсальна) – брак коштів. Тож, гортаючи сторінки п’ятого номера, зібраного «за мотивами» конференції, варто вкотре пошкодувати недовтіленості продуктивних задумів і, мабуть, вкотре порадіти, що «компенсаторні механізми», запасні варіанти для реалізації культурних проектів в Україні виявляються надійнішими, ніж міністерські «плани заходів».
Однак, хай і не завдяки, а всупереч обставинам, з дебютом в українському науковому віснику варто привітати кількох зарубіжних авторів. Французький театрознавець професор Беатріс Пікон-Валлєн, у колі професійних зацікавлень якої театр Східної Європи, і зокрема постать режисера Вс. Мейєрхольда, на основі репрезентативних спектаклів останнього десятиліття досліджує проблему, як сучасне відеообладнання вплинуло на структуру і концепцію театральної вистави. Мішель Максимович, аташе посольства Франції в Україні, подає розгорнутий хронологічний панорамний огляд творчості режисера зі світовим ім’ям Аріани Мнушкіної і створеного нею «Theatre du Soleil». (Зауважу, що ці два дослідницькі матеріали зроблені на основі відкритих лекцій, прочитаних у Центрі ім. Леся Курбаса.) Відомий польський театральний критик Пйотр Грущинський аналізує світоглядно-філософське підґрунтя творчості театрального режисера Кшиштофа Варліковського, молодий культуролог Анна Сєлятицька з власного досвіду намагається пояснити, в чому суть та особливості польського пошукового театру, а режисер Міхал Задара відповідає на питання про суть професії режисера у ХХІ столітті. Корисним для українського читача є і ознайомлення із фрагментами «Нагадування НОРМИ» російського режисера Бориса Юхананова, керівника Школи Ангелічної Режисури (ШАР) та одного із засновників «ЛабораТОРІЇ» – майстерні з вивчення священних текстів Тори за допомогою театрального мистецтва. Юхананов, нехай у дещо різкій формі, діагностує розруху та ентропію російського театру, починаючи з інфраструктури, закінчуючи театральною критикою (багато болісного, але справедливого можна повторити слідом за автором і про театр український).
А наскрізним «лейтмотивом» номера стало питання: хто він, лідер театрального процесу ХХІ сторіччя? Неллі Корнієнко, скажімо, переконана, що майбутнє за тими митцями, хто зуміє поєднати в собі дослідника-науковця і художника. Це питання обговорювалося на «круглому столі» науковців Центру з київськими режисерами, які, зрозуміло, бачать ситуацію розвитку культури в інших ракурсах і з іншими перспективами.
Повертаючись до того, з чого починала розмову про «Курбасівські читання», зауважу, що суть цього «навігатора» у світі актуального мистецтва, вітчизняного театру, художньої культури – не вказати найкоротший шлях до однозначної відповіді чи примарної істини. Головна його мета – запропонувати будь-кому захопливий маршрут із десятками альтернативних шляхів, кожен із яких вартий того, щоб бути пройденим до кінця.
Корисні статті для Вас:   Мей Вест – кінодіва-бунтарка2017-11-11   Лист Міністру культури і відповідь Міністерства2018-01-01   Біографія як видовище2018-01-01     |