Роксоляна Свято Перейти до переліку статей номеру 2016:#3
Чорнобильські травми та конспірологічні теорії


Бувають фільми, що справляють сильне враження і довго тебе не відпускають. Але згодом, намагаючись якось систематизувати свої думки, розумієш, що просто не знаєш, як до них підступитися і про що саме сказати насамперед. Саме так у мене сталося з «Російським дятлом» – стрічкою-тріумфатором минулорічного «Санденсу» (ґран-прі в категорії «Документальний фільм»), що зусиллями Фестивалю урбаністики «86» наприкінці січня вийшла в український прокат.

Але престижна нагорода в цьому випадку якраз не найважливіше. Може, почати годилося б із того, що це ще один фільм «про нас», знятий зарубіжним режисером. Хоч насправді режисером Чад Ґрасія став саме завдяки «Російському дятлові», а до цього чимало років працював драматургом. Власне, заради театральної постановки він і приїхав кілька років тому до Києва, де й познайомився з майбутнім головним «героєм» фільму – молодим і вельми ексцентричним театральним художником Федором Александровичем1; саме той і «заразив» його ідеєю майбутньої стрічки, що спершу планувалася як короткометражна і, судячи з повідомлень, фантасмагорична замальовка, але врешті переросла в щось значно більше й цікавіше.

Але почати так само можна б і з того, що «Російський дятел» – іще один фільм про Чорнобиль і причини аварії на ЧАЕС. Адже чималу частину екранного часу персонажі фільму розмірковують саме про це, а власне – про пошуки ймовірного «кремлівського сліду» в аварії, які й вивели одержимого цією темою Федора на загадкового «російського дятла» (так американці називали радіосигнал, що надходив звідкись із СРСР у 1980-ті й за звучанням нагадував стукіт дятла; цей сигнал, за однією з версій, міг походити з загоризонтного радару «Дуга-2» – секретного об’єкта, побудованого поряд із ЧАЕС і начебто пов’язаного з причинами аварії). Саме ця сюжетна лінія, що поєднує радар і ЧАЕС із Америкою, а Чорнобиль із Москвою, і творить головну й, без перебільшення, детективну інтригу стрічки.

Кадри з висоти давно покинутої «Дуги-2», на яку годі потрапити звичайним чорнобильським туристам, і справді вражають. Як і лоскоче нерви пропонована версія (заради справедливості зауважу, що Федір – далеко не єдиний її прибічник), а також спроба «з нахрапу» почати й довести до кінця розслідування (приміром, творцям фільму вдалося вийти на засекречений список працівників радарної станції, і навіть провести з деким із них інтерв’ю). Утім ключової поїздки в Москву, яка начебто й мала поставити всі крапки над «і», так і не відбулося. Аби не розкривати всіх сюжетних ходів і таємниць фільму, скажу лише, що, замість Москви, головний герой, несподівано наляканий СБУ (!), на якийсь час їде на Захід, аби повернутися до Києва з початком Євромайдану і вже зі сцени виголосити палкий монолог – про російський слід не лише в Чорнобильській аварії, а й в усій українській історії, умовно: від Голодомору до Майдану. Але ця кульмінація – чи то радше квазікульмінація – так і не виллється в катарсис, адже все залишиться в царині гіпотез, а то й фантазій.

Отож фабула несподівано робить крутий віраж, і, судячи з глядацьких відгуків на прем’єрі, не всім це припало до смаку, а то й просто лишилося незрозумілим. І якщо ставитися до фільму саме як до документального розслідування, то й справді від нього можна не залишити каменя на камені: жодного слова про офіційні версії, про сам перебіг аварії, головних фігурантів тощо. Як і переконливих доказів того, що Федорова версія має під собою бодай якісь підстави, крім його безмежної віри в неї. Хоч і без цього було чимало глядачів, які в неї повірили. Як в Україні, так і за кордоном.

І тут ми підходимо до найцікавішого. Адже насправді фільм Чада Ґрасії – не про це. Тобто, в буквальному розумінні, цей фільм не намагається з’ясувати, що стало причиною аварії на ЧАЕС.

Сам режисер не втомлювався повторювати в численних інтерв’ю, що його стрічка – про Федора Александровича, молодого ексцентричного художника, якого хтось називає геніальним, а хтось – божевільним (ці слова звучать і в «Дятлі»). І, мовляв, саме так цю стрічку й слід дивитися – не забуваючи, що все тут показано крізь індивідуальну призму.

Підстав не вірити режисеровим словам начебто немає. Але в цьому випадку фільм, здається, сказав трохи більше, ніж хотів сам автор.

З одного боку, «Російський дятел» – і справді про боротьбу однієї особи з власними привидами. Федір – киянин 1982 р. н., а отже, належить до покоління т. зв. «дітей Чорнобиля» – тих, у кого є свої, хай і туманні, спогади про той період, як і травми, що часом тягнуться все життя. Для Федора Чорнобиль так і не став епізодом минулого бодай тому, що вже через роки після аварії в його кістках виявили стронцій, наслідок радіоактивного опромінення. Не кажучи про спогади, пов’язані з коротким перебуванням після аварії в дитячому будинку. Тож його приватні чорнобильські розслідування тривають уже не одне десятиліття.

Але його не раз сказані у фільмі слова про потребу порвати з радянським минулим і, так би мовити, розв’язати задавнені історичні колізії стосуються не лише його. І навіть не тільки його родини, що чимало постраждала за радянських часів. Ба більше, ці слова переводять розмову з аварії на ЧАЕС в зовсім іншу площину. І в такому ракурсі Євромайдан у фільмі постає не несподіваним поворотом у сюжеті, а новим логічним етапом чи то просто несподівано явленою можливістю знайти відповіді на старі запитання і спробувати таки подолати задавнені травми – як індивідуальні та поколіннєві, так, зрештою, і національні.

Інша річ, що цю можливість дуже легко знову втратити. Часом навіть здається, що це вже сталося.

Але до фільму Чада Ґрасії це вже не має жодного стосунку.


Корисні статті для Вас:
 
Чорнобиль:(не)можливість втечі2011-08-14
 
"Відгомін зірки Полин"2011-08-14
 
Не тільки про футбол, або Інший Донецьк2011-10-02
 

 

 

Перейти до переліку статей номеру 2016:#3

                        © copyright 2024